Editorial EL 9 NOU | 09:09
Opinió

Són un gran pas endavant per salvaguardar els drets dels qui es mouen a peu

Les noves normes per als patinets elèctrics

Ciutats i pobles grans han incorporat els patinets elèctrics al paisatge urbà que fins ara protagonitzaven vianants, cotxes, motos i, cada vegada més, però encara molt escadusserament, bicicletes. Els patinets a dues rodes, els segways i les hoverboards –les plataformes d’una o dues rodes–, la Direcció General de Trànsit (DGT) les ha batejades com a vehicles de mobilitat personal (VMP) en una instrucció transitòria que va publicar aquest gener. La implantació dels VMP als carrers anava generant tensions sobretot amb els vianants com a mínim des del 2018 i a la DGT li ha costat dos anys posar una mica d’ordre. Han estat dos anys en què els ajuntaments s’han trobat desorientats per la manca d’una normativa que no podien imposar per decret i han estat dos anys en què, només a Catalunya, s’han registrat almenys tres morts a causa dels VMP a Barcelona, Esplugues de Llobregat i Lloret de Mar. És clar que la instrucció transitòria de la DGT és benvinguda, però això no treu de lamentar la manca de diligència que hauria de tenir l’organisme responsable de les normes de circulació arreu de l’Estat.

A Granollers, el proper ple discutirà la proposta de nova ordenança municipal sobre els VMP, que s’ha debatut prèviament amb l’oposició, el consell de mobilitat i entitats del sector com ara Granollers Pedala. Si no hi ha cap daltabaix d’última hora, la nova ordenança estableix l’edat mínima per portar un patinet elèctric en els 14 anys –una condició que ha oblidat la DGT a la seva normativa–, que cal fer servir casc i, a l’illa de vianants, la velocitat màxima permesa és de 10 quilòmetres per hora i cal respectar escrupolosament la prioritat dels caminants, entre altres aspectes. Crida l’atenció que l’Ajuntament vol prohibir la circulació dels VMP en els espais de l’illa de vianants de dilluns a dissabte entre les 11 del matí i 2/4 de 2 del migdia i entre les 4 de la tarda i 3/4 de 9 del vespre.

La instrucció de la DGT o la nova ordenança granollerina no evitarà per se les imprudències d’alguns patinadors, com tampoc el codi de circulació les evita entre els conductors de motos, cotxes o bicis. Són, però, un gran pas endavant per salvaguardar els drets i la tranquil·litat dels qui es mouen a peu, la baula més feble als carrers.