Editorial EL 9 NOU | 10:33
Opinió

L'haurien de marcar les condicions físiques i mentals del conductor, no pas l’edat

Quin ha de ser el límit d’edat per conduir?

Cotxe bolcat a la C-17
Cotxe bolcat a la C-17

Un motorista ha mort en un xoc frontal amb un turisme aquest dilluns a Sant Celoni. Segons ha pogut saber EL 9 NOU de fonts de la investigació, el motorista, de 45 anys i veí de Badalona, no hauria pogut evitar l’impacte amb el cotxe, conduït per una persona que supera els 80 anys, que hauria envaït el carril per on circulava la moto al quilòmetre 2,4 de la carretera BV-5114. La circumstància de l’edat avançada d’un dels accidentats no és pas un fet excepcional. L’increment de sinistres amb persones més grans de 65 anys implicades ha empès l’estatal Direcció General de Trànsit (DGT) a anunciar canvis normatius a l’hora d’obtenir i renovar el carnet de conduir.

Partint de la base que no hi ha un màxim d’edat per conduir a l’Estat, a partir de 65 anys s’escurça la durada de vigència per a les renovacions del permís de conduir. A partir de 65 anys, caldrà renovar-se el carnet cada 5 anys i no pas cada 10, com la resta de la població. A partir de l’1 de gener de 2025, tothom tindrà l’obligació de presentar un historial clínic en vigor per detectar cap afecció o si es pren cap medicament que entorpeix la capacitat al volant. La DGT ha identificat nou categories de malalties que poden impedir la renovació del carnet: vasculars, cardíaques, psiquiàtriques, neurològiques, endocrines, digestives, respiratòries, oncològiques, cròniques i degeneratives. Aquestes noves normes, però, són d’aplicació a tothom, independentment de l’edat.

A la pregunta de quina ha de ser la frontera d’edat per conduir, les noves normes de circulació continuen insistint en el sentit comú: “El límit el marquen les condicions físiques i mentals del conductor, no pas l’edat.” Es tracta d’una resposta carregada de seny perquè una mica més del 20% de la població té més de 65 anys i anirà en augment les properes dècades; i perquè establir confins d’edat pot fer caure en l’edatisme, la discriminació per l’edat. En tot cas, perquè això no sigui un brindis al sol, caldrà que les autoritats amb competències en trànsit vetllin perquè els certificats mèdics tinguin substància i no siguin un simple tràmit que se supera pagant una quota.