| 09:19
Opinió

La recuperació de la concessió de l’autopista obre un ventall de possibilitats interessants per al Vallès Oriental

Oportunitats en la fi dels peatges de l’AP-7

El 31 d’agost de 2021 serà el darrer dia en què s’haurà de pagar a la Roca per circular per l’AP-7. Tot i que la concessionària Abertis ha demanat allargar el peatge per compensar les pèrdues de la coronacrisi, la Generalitat es manté ferma en aquesta data límit i insisteix al govern de l’Estat –que és el qui té les competències sobre la via–, que s’oposarà de totes totes a cap ajornament. Ara fa uns 40 anys que La Caixa va adquirir la majoria d’accions d’Acesa (la predecessora d’Abertis) al Fons de Garantia de Dipòsits, després que l’amo de la concessionària en aquells anys 80, Bankunión, fes fallida. Després de quatre dècades, ningú no posa en dubte que Acesa-Abertis ha estat el millor negoci de la història de La Caixa, en bona part gràcies als diners que han anat rajant dels peatges de l’AP-7.

Falten mesos per l’agost del 2021 i la pregunta de qui s’ha de fer càrrec del manteniment de l’AP-7 continua sense resposta. Només se sap que el govern espanyol no veu gens clar que ho assumeixin els pressupostos general de l’Estat, postura que va verbalitzar el ministre Ábalos abans i tot de la pandèmia. En tot cas, i portant l’aigua al molí de la comarca, la recuperació de la concessió de l’autopista obre un ventall de possibilitats interessants per als municipis del Vallès Oriental. Tal com es reporta en profunditat a les primeres pàgines d’aquesta edició d’EL 9 NOU, una AP-7 fins ara impermeable a cap iniciativa per millorar la circulació interna vallesana –això volia dir modificar el contracte d’Abertis– d’aquí a un any podria ser un llenç en blanc per generar solucions que tregui trànsit a zones urbanes, com a Sant Celoni, o que generi interès per a polígons industrials, com a Montmeló. Igual que serà substancial observar l’evolució dels embussos a la C-17 amb una via de connexió directa a Barcelona amb més carrils i, en principi, sense cap cost com la C-33. És clar, doncs, que Generalitat i ajuntaments vallesans han d’esmolar el llapis dels projectes tot considerant que l’AP-7 –l’últim quadrimestre del 2021 sense la P de peatge– serà una mica més nostra, una mica més de tothom.