Editorial EL 9 NOU | 09:20
Opinió

Corró d'Avall reinvindica pantalles acústiques que mitiguin el soroll de la línia R3 ara que es desdobla la línia

Serrells a resoldre del desdoblament de l’R3

EL 9 NOU

Veïns de la carretera de Ribes, a Corró d’Avall, han engegat una recollida de signatures per reclamar pantalles acústiques que mitiguin el soroll dels pas dels trens de la línia R3. Han conviscut tota la vida amb la fressa que fan els combois, que passen a tocar dels seus habitatges, i els espanta que quan la línia estigui desdoblada s’incrementi el trànsit, cosa que voldrà dir més molèsties. La petició sembla prou assenyada perquè argumenten que no s’hauria de perdre l’oportunitat d’aprofitar les obres en curs per millorar l’impacte acústic de la línia.

El desdoblament de la línia R3 de Rodalies arrossega tants retards seculars que aquesta petició veïnal pot semblar un maldecap petit a Adif, que és l’administrador de la infraestructura ferroviària. Tot al contrari. Només cal recordar que, als anys 90 del segle XX, la instal·lació de pantalles per apaivagar l’impacte acústic va ser un dels cavalls de batalla quan es va dissenyar la línia d’alta velocitat que travessa 12 municipis del Vallès Oriental. En el mateix sentit, les diferents obres de millora que s’han anat fent les darreres dècades a la carretera C-17 han propiciat la instal·lació de barreres acústiques al llarg dels traçats a tocar de zones poblades. Les més paradigmàtiques són les barreres aixecades a Figaró, unes mesures que tot just els darrers mesos també s’han desplegat en alguns trams de la C-17 a Parets, Lliçà d’Amunt, Granollers o la Garriga.

Els efectes de la contaminació acústica no es poden prendre a la babalà. De fet, cal buscar i exigir qualitat acústica en els entorns habitats perquè, segons el Programa de l’ONU per al Medi Ambient, la contaminació acústica provoca 12.000 morts prematures l’any a la Unió Europea i afecta a un de cada cinc dels seus ciutadans. Els sorolls no desitjats, perllongats i d’alt nivell del ferrocarril –com el de trànsit per carretera o algunes indústries– perjudiquen la salut i poden provocar malalties cròniques i alteracions de la son.

Els veïns de Corró d’Avall estan obrint camí en una reivindicació prou justa i necessària, una reclamació que s’anirà escampant per tot el traçat, des de Parets fins la Garriga. Cal que Adif, doncs, comenci a aportar solucions i respostes.