Trànsit insostenible a la ronda Sud
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha analitzat el trànsit de la ronda Sud de Granollers en un estudi que s’ha presentat aquesta setmana. Les dades registrades no marxen gaire de la percepció que tenien els veïns de l’Assemblea Integradora de la ronda i sud de Granollers o de la que pot copsar qualsevol vallesà que circuli per aquesta via. Impacta la concreció que passin, cada dia feiner, 24.600 vehicles pel tram central entre els dos sentits i que d’aquests, uns 1.600 siguin camions. O que dels 24.600 vehicles, més de la meitat (12.800), fan tot el recorregut del tram urbà des del Coll de la Manya fins passat el pont per sota de la via del tren. O que el 30% dels cotxes i camions que hi circulin ho facin de pas, un percentatge carregós pel que significa en termes de contaminació atmosfèrica i sorolls.
Un volum de trànsit tan gran a dins d’una ciutat com Granollers ha d’impulsar accions concretes de les administracions per buscar, si més no, amorosir-lo a curt termini. En aquest sentit, la Generalitat, que és la gestora de la via, ja ha anunciat la prohibició de circular pel tram urbà de la ronda Sud als camions amb mercaderies perilloses i el Servei Català de Trànsit ja ho està aplicant a les rutes recomanades als transportistes. També cal valorar la posada en marxa dels nous semàfors a les cruïlles dels carrers Pla de Baix i Mare de Déu de Montserrat i l’Ajuntament ha confirmat el començament d’obres per fer passos elevats a tres cruïlles del carrer Marie Curie.
Però quan encara no han passat dues setmanes del greu episodi de contaminació que va portar de bracet el darrer anticicló –Granollers va passar sis dies per sobre del límit permès de partícules en suspensió (PM10)–, l’amansiment de la ronda Sud continua reclamant mesures estructurals per evitar el 30% del trànsit de pas, com la gratuïtat del peatge de l’AP-7 [el final de la concessió serà en tres anys], o un pla de mobilitat específic per als polígons del Coll de la Manya i la Font del Ràdium.