Una obertura simbòlica d’escoles a final de curs
La proposta anunciada pel conseller d’Educació, Josep Bargalló, de reobrir les escoles durant el juny previsiblement quedarà a mig camí. Els centres sí que obriran, però ho faran just abans d’acabar el curs i d’una forma testimonial perquè l’assistència a classe serà voluntària, motiu pel qual la previsió de l’administració és que molts alumnes no hi acudeixin. Les escoles no són un pàrquing per als fills perquè pares i mares puguin anar a treballar, les escoles són i han de ser potents agents transformadors.
L’educació en sentit ampli i l’aprenentatge són drets bàsics i palanques necessàries contra unes desigualtats futures ja massa presents. Des d’aquest punt de vista es pot defensar que les escoles obrin. Però, per contra, després de setmanes d’equilibris de docents, famílies i alumnes per mantenir un fil d’activitat telemàtica, potser seria més lògic centrar els esforços en què els centres es preparessin per obrir en les millors condicions al setembre, quan s’iniciarà una nova etapa, que no pas al juny, quan se n’escola una de dies foscos.
Ara bé, més enllà del curs, i del titular que l’escola reobre, també caldria projectar la mirada cap als mesos d’estiu, un període que no només fos d’oci, sinó que incorporés també píndoles educatives per treballar competències escolars a través de metodologia no escolar. Això és més complex, i exigeix inversió pública per no deixar ningú enrere, però la de l’educació no hauria de ser una despesa, sinó una inversió. I caldrà tenir present que, per força, el proper curs exigirà un més gran esforç pressupostari a les arques públiques. D’una banda, perquè quan s’hi incorpori el conjunt de l’alumnat és evident que faran falta espais addicionals per garantir-ne l’esponjament i, d’altra banda, perquè es requeriran més docents si els grups han de tenir una menor ràtio per aula. Encara que aleshores la crisi sanitària s’hagi apaivagat caldrà mantenir la màxima prudència per evitar un rebrot. És una situació excepcional que exigirà, també, solucions excepcionals. Que les escoles obrin al juny pot ser un assaig, però l’examen, aquest cop, serà al setembre.