QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Quan fa 40 anys volien tancar la línia de tren

Hauria estat, potser. una manera d’aconseguir-ne el traspàs si l’estat desistia de continuar fer-se’n càrrec

EL 9 NOU · 17 de febrer de 1984

El Consell de Ministres celebrat dimecres de la setmana passada va acordar estudiar la rendibilitat de determinades línies de ferrocarril. Aquest estudi podria determinar el tancament d’algunes de les que no són rendibles, entre les quals es troba la de Barcelona a Puigcerdà.

La decisió governamental serà presa, segons que s’acordà, abans del 30 d’octubre d’aquest any. En saber-se la notícia a les comarques d’Osona i del Ripollès, començaren les reclamacions oficials dels ajuntaments.

Concretament, dimarts al vespre es va reunir amb caràcter d’urgència l’ajuntament de Ripoll. Dimecres, hi va haver una reunió del Consell Comarcal de Muntanya i allà els alcaldes del Ripollès també varen expressar la seva preocupació, davant el possible tancament de la línia fèrria.

L’ajuntament de Vic farà un ple extraordinari aquest migdia i el de Sant Joan es reunirà avui al vespre.

EL GOVERN LLIURARÀ 720 MIL MILIONS, AMB CONDICIONS

Properament representants dels ministeris d’economia i hisenda i transports i el director general de RENFE, signaran allò que s’anomena el «contracte-programa». Aquest contracte preveu que els anys 84-85 i 86 el govern inviertirà 720 mil milions de pessetes, però exigirà algunes contrapartides a RENFE.

Entre aquestes condicions hi figura el fet que la massa salarial no sigui superior a la banda mínima fixada pel govern; aconseguir la disminució en els retards d’arribada de trens; augmentar el moviment de passatgers; disminuir els quilòmetres de línia en els quals es perden diners, etcètera.

Segons l’estudi efectuat pel govern hi ha 3.200 quilòmetres de via en tot l’estat que són deficitaris. D’aquests quilòmetres, n’hi ha 225 a Catalunya: la línia de Lleida a La Pobla de Segur; la de Barcelona a Puigcerdà; la de Ripoll a Sant Joan i la de Montcada a Les Franqueses.

És segur, però, que el govern central establirà contacte amb les comunitats autònomes afectades per la supressió de línies fèrries. Concretament per a düluns ja hi ha prevista una reunió d’Enrique Carlos Barón, ministre de transports, turisme i comunicacions, i Francesc Xavier Bigatà, conseller de política territorial i obres púbhques.

Pel que sembla, la Generahtat no veuria pas malament que el govern li traspassés l’administració de les línies que vulgui tancar. Però, naturalment, allò que no acceptaran serà assolir l’actual dèficit de les línies afectades.

EL DIRECTOR GENERAL DE TRANSPORTS OPINA QUE CAL TENIR EN COMPTE L’EQUILIBRI TERRITORIAL

El director general de transports, Joaquim Toses, ha manifestat a EL 9 NOU que el tancament de línia fèrria Barcelona-Puigcerdà aniria en contra de l’equilibri territorial que cal mantenir. Segons el director general, en aquest cas no solament cal avaluar els guanys econòmics, sinó que, a més, s’ha de tenir en compte el servei social que hom fa, i no cal perdre de vista que es tracta d’un servei públic.

Preguntat sobre si el projecte de la línia Barcelona-Puigcerdà, per Sallent, que estudia la Generalitat podria influir en la decisió del govern de suprimir la línia que passa per les nostres comarques, va dir que no té res a veure una cosa amb l’altra, perquè les dues línies han de servir a comarques diferents. Va precisar que la línia que passarà per Sallent, de moment no és res més que un projecte de futur.

L’AJUNTAMENT DE RIPOLL VOL ANAR A VEURE EL MINISTRE

Dimarts passat va reunir-se l’ajuntament de Ripoll en sessió extraordinària per prendre una postura, davant la possible supressió de la línia fèrria Barcelona-Puigcerdà. Entre els acords més importants presos pel consistori ripollès, hi figura el de demanar una entrevista amb el ministre de transports i comunicacions per expressar-li el malestar existent a la comarca davant d’aquesta possibilitat.

També volen sol·licitar que la via d’amplada europea que la Generalitat projecta fer de Barcelona a Puigcerdà sigui justament la que ara sembla que el govern vol suprimir, naturalment signant els convenis que siguin necessaris entre RENFE i la Generalitat. I, promoure una reunió d’alcaldes d’ajuntaments afectats i fer una cosa semblant al manifest de Puigcerdà de l’any 1980, que es féu per les comunicacions pirinenques.

TOTS ELS GRUPS CONTRA EL TANCAMENT DE LA LÍNIA

Els representants de tots els partits polítics que hi ha a l’ajuntament de Ripoll expressaren la seva disconformitat davant el possible tancament de la línia fèrria. Eudald Casadesús, de CiU, va dir que en el tema de les comunicacions al Ripollès el seu grup donarà suport a totes les accions que emprengui l’equip de govern de l’ajuntament de Ripoll.

Afirmà que «cal potenciar ràpidament l’eix que passa pel Ripollès». Miquel Vergés, de la coalició popular, va manifestar que si això es fa serà un problema gravíssim per al desenvolupament econòmic i social del Ripollès. Tot i això, es va mostrar optimista perquè pensa, que el govern tindrà en compte les peticions que fan des del Ripollès.

Finalment va dir que «cal salvar el tren, perquè ja en tenim prou de disposar només de carreteres deficients». Andreu Serrat, del PSC, va manifestar que no estan d’acord que es vulgui tancar la línia sense tenir en compte la rendibilitat social del servei.

«D’altra banda, —va puntualitzar— estem convençuts que la línia és deficitària perquè no s’han fet les inversions necessàries per modemitzar-la. Si hi haguessin invertit diners, no solament hauríem de parlar de rendibilitat social, sinó que, fins i tot, ens podríem mirar d’una altra manera la qüestió econòmica».

EL MINISTRE VA MANIFESTAR AL DIPUTAT LLUÍS MARiA DE PUIG QUE LA LÍNIA NO SERÀ TANCADA

Dimecres, el diputat del PSC, Lluís Maria de Puig, s’entrevistà amb el ministre Enrique Barón, per demanar-li la situació d’aquesta línia. En aquests moments s’està fent per part del govern un estudi de la rendibilitat de les diferents línies espanyoles, estudi que a principis d’estiu hom preveu que estigui acabat. Totes aquelles línies que tinguin com a mínim un 25 % de rendibilitat continuaran en funcionament. Aquest 25 % es refereix a què de cada 100 pessetes de despeses se n’obtinguin 25 d’ingressos.

Hem de dir que la línia que afecta les comarques d’Osona i Ripollès, BarcelonaPuigcerdà, segons paraules del ministre, està sobre la ratlla d’aquest 25 %. De totes formes, hi ha diverses línies a l’estat espanyol amb una rendibilitat del 10 %. Això no vol dir, però que siguin tancades, sinó que es valorarà el servei social que fan. Sembla ser que si alguna línia s’hagués de tancar per baixa rendibilitat, l’estat parlaria amb les comunitats autònomes afectades per arribar a un acord per mantenir la línia.

És a dir, que el tren continuarà arribant a les nostres comarques. De totes maneres, Juan Manuel del Pozo, aquest cap de setmana es reunirà amb el president de RENFE, per parlar del mateix tema.

LA PREGUNTA

Quina valoració fa la de la visita del papa?

En aquesta enquesta han votat 848 persones.