Les estacions de tren de Manlleu, Torelló i Ripoll han estat incloses en el nou projecte d’atenció al client “Facility”, que Adif desplegarà en 22 punts de tot el territori català. Això significa que l’empresa encarregada del manteniment de les indústries ferroviàries farà un reforç extra amb personal a les estacions, i en algunes d’elles –com el cas de Manlleu– permetrà consolidar de nou la presència física als equipaments. Segons fonts d’Adif, entre els serveis que s’oferiran a través del projecte “Facility” hi haurà l’obertura i tancament de les sales d’espera i locals de les estacions, oferir atenció i informació als viatgers així com la gestió d’incidències i reclamacions que hagin de fer els usuaris. També vetllaran pel correcte funcionament de l’estació, detectant possibles avaries o coses a millorar. El personal que s’incorporarà als tres centres d’Osona i el Ripollès està en procés de formació. Segons ha confirmat Adif, la seva tasca a les estacions començarà a partir del 15 de juny. Des de l’administrador de la infraestructura es remarca que es tracta d’un servei que no es prestava, ja que fins ara en punts com Torelló i Ripoll hi havia personal però de Renfe, responsable de la gestió del servei i de la venda de bitllets. De fet, la tasca del personal que hi aportarà Adif no serà vendre bitllets, però sí que faran suport i assessorament presencial als usuaris que demanin ajuda per utilitzar la màquina expenedora.
A Torelló és un dels punts on Renfe aporta personal en la venda de bitllets, per tant el que farà Adif serà un reforç. La notícia es valora positivament des de l’Ajuntament, que recorda que mantenir personal a l’estació “és una reivindicació històrica”, diu l’alcalde, Marçal Ortuño. En aquesta línia s’expressa Marc Janeras, de Perquè no ens fotin el tren, apuntant que el manteniment de personal a l’estació de Torelló “és l’origen del nostre grup”.
Janeras confia que el personal que s’hi incorpori “sigui fix i amb capacitat i funcions ampliades per garantir un bon servei a l’usuari i en el funcionament de l’estació”. A Torelló, Adif hi destinarà una persona de dilluns a divendres –entre les 5.35h i les 22.30h– i els caps de setmana i festius de les 8h a les 15h.
A Manlleu, es va viure un punt d’inflexió en negatiu el novembre del 2016, quan va tancar el bar i l’estació va quedar sense venda presencial de bitllets. De manera puntual s’hi ha destinat una persona a fer suport a la venda a través de la màquina. Amb la inclusió al programa “Facility” es garantirà la presència de personal de dilluns a divendres –entre les 5.45h i les 13.45h– i els dissabtes, diumenges i festius de les 8h a les 15h.
Pel que fa a Ripoll, hi haurà personal entre les 5.10h i les 23.55h de dilluns a divendres, i entre les 7.15h i les 22.30h els dissabtes, diumenges i festius. A dia d’avui, Renfe hi destina efectius a la venda de bitllets però no en un horari fix. Des del consistori, el regidor de Serveis al Territori, Joaquim Colomer, valora “molt positivament” el reforç de personal ja que hi ha una part de la població que en cas “de dubte o problema” necessita expressar la seva inquietud “en una persona física”. Segons Colomer, el personal “també serà molt important” per informar bé els usuaris mentre es talli la circulació de trens entre Ripoll i Puigcerdà per obres de millora aquest estiu, i el trajecte s’hagi de fer per carretera amb autocar.