EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

“El model Vic és del tot vigent i l’estendrem a la resta del país”

Entrevista al conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray


02/05/2022
Vic

Com està? Es deu sentir a l’ull de l’huracà aquests últims mesos…
Em sento amb determinació, amb força per prendre les millors decisions conjuntament amb els nostres mestres i amb la comunitat educativa per donar la millor resposta al nostre alumnat. Molt focalitzat en la feina que hem de fer, que el que fem té sentit i a compartir-ho amb els nostres equips per tirar endavant les transformacions educatives que impliquin que l’alumnat cada cop avanci cap a una educació que doni resposta a les seves necessitats en funció del moment en què vivim. Després de dos anys molt difícils de pandèmia, necessitem iniciar una nova etapa al sistema educatiu català.

S’han trencat les negociacions amb els sindicats de l’ensenyament. Hi ha temps d’aconseguir un acord aplicable al mes de setembre?
Ni hem trencat ni trencarem mai cap negociació, no ens hem aixecat ni ens aixecarem mai de la taula. Des del primer dia volem un acord, hem fet diferents propostes i és cert que malauradament, i em dol molt dir-ho, ens hem trobat que la cadira de davant estava buida. A les darreres set meses sindicals, des del febrer, els sindicats no s’han presentat, a l’òrgan on hem de parlar dels drets laborals dels treballadors. Hem seguit fent propostes d’acord i que vinguin demà mateix, que estem disposats a assolir-lo.

No es pot aplicar la reducció de l’hora lectiva i l’increment de docents sense acord?
No, perquè ja donem resposta a la majoria de les reclamacions, més de la meitat de cara al proper curs. Aquesta forma part d’un context econòmic i pressupostari, i fins i tot també tècnic que només era possible si hi havia un acord amb els sindicats. Continuarem treballant per donar resposta, revertir pràcticament totes les retallades aquesta legislatura, i iniciar un camí per estructurar i generar un horitzó 2030 d’un sistema educatiu transformat, que vol dir començar amb decisions històriques demanades durant molts anys per la comunitat educativa: el curs vinent reduïm ràtios a Infantil 3, fem gratuïtat per a Infantil 2. Amb tota la determinació i convicció que tot el que fem és bo per a l’alumnat seguirem prenent decisions i donant resposta a les reclamacions sindicals, encara que no hi hagi un acord.

Per tant, amb temps podrien atendre totes les reclamacions que han aflorat des de la vaga del març?
Sí. Els sindicats tenen una proposta per escrit on calendaritzant donem resposta a totes les reclamacions sindicals, però ens diuen: o tot o res, o tot ara de seguida, per al proper curs o res. Quan demanes impossibles i no et mous d’aquests impossibles és una posició on malauradament entenem que no volen un acord.

El curs vinent començarà el 5 de setembre a Infantil i Primària i el 7 a Secundària?
Sí, perquè és una bona mesura per a l’alumnat i no afecta els drets laborals dels treballadors. Alhora és una molt bona mesura per a les famílies que garanteix al 100% la conciliació familiar.

Ha acusat els sindicats d’utilitzar formes violentes de protesta. Per què les qualifica de violentes?
Jo no acuso a ningú.

Ho ha dit.
En tot cas el que he dit és que hi ha situacions, malauradament, que ens hem trobat actituds que no es corresponen a la professió de fer de mestre, no són un bon exemple per als nostres infants. Per a les situacions violentes o no es poden mirar vídeos que hi ha i que cadascú doni la seva opinió. El que em va passar dilluns va ser que van sabotejar un acte, que no el van sabotejar al conseller, ho van fer a la comunitat educativa perquè presentàvem un document fruit de la feina de molts mesos de molts mestres, pedagogs, arquitectes, d’alumnat que havia participat a processos participatius pilot, d’ajuntaments… hem fet molta feina al darrere d’aquest document i no el van deixar presentar.

Ha dit que les protestes no l’aturaran, els sindicats han anunciat més vagues i mobilitzacions. Des de l’òptica de les famílies i els alumnes la situació sembla lluny de solucionar-se.
Des de l’òptica de les famílies i l’alumnat, màxima tranquil·litat. Nosaltres continuem fent la nostra feina com a departament. Cadascú és lliure d’expressar-se i de fer les convocatòries que cregui oportunes. A partir d’aquí nosaltres garantirem que els nens i nenes aniran a l’escola i estaran atesos pels nostres mestres, com ja va passar amb les anteriors convocatòries.

S’ha plantejat dimitir en algun moment, que era una de les reclamacions dels sindicats?
Com a conseller d’Educació vaig rebre l’encàrrec d’aportar el millor de mi mateix de cara a ser el més útil possible a la comunitat educativa i això és el que estic fent. Demanaria que més enllà del soroll anem als fets i els fets són que el curs vinent reduïm les ràtios, distribuïm equilibradament l’alumnat i això té molt sentit estant a Vic, perquè Vic ja ho està fent i ara ho farem a tot el país. Distribuïm de forma equilibrada l’alumnat a tots els centres finançats amb fons públics, gratuïtat de l’Infantil 2, nous currículums amb transitorietat que són la llavor del canvi, aposta com no s’ha fet mai per la formació professional, no concertem centres que separen nens i nenes a les aules… estem fent avançar el sistema educatiu. Això no és un tema personal, d’aquest conseller o un altre, el departament està fent les coses amb sentit, està prenent decisions, que algú em digui que no són bones per a l’alumnat.

Hi haurà acord definitiu entre ERC, PSC, JxCat i els Comuns en la modificació de la llei de política lingüística que afecta la immersió i el compliment de la sentència del 25% de castellà?
És una decisió dels diferents partits però com a conseller sí que li puc dir que amb el català no podem jugar-hi. L’escola a Catalunya, en català. I per tant volem màxim consens polític, social i pedagògic. Com més ampli sigui l’acord polític per refermar el model d’escola catalana, millor. El que busquem és això. No hi haurà cap decisió que faci recular el català, només faltaria. El que hem fet és reconèixer que no hi ha prou català a les aules, desplegar un pla d’impuls per incrementar l’ús i posar-nos-hi a solucionar-ho. Els propers anys tindrem més català a les nostres aules del que teníem fins ara.

I no hi haurà percentatges?
Sense percentatges, evidentment. Un mestre i un professor no poden triar en quina llengua fan la classe, i per tant hem d’acompanyar els centres a redactar uns plans lingüístics i després hem de fer que passin dins de les aules. És la primera vegada que ens mirem un problema, reconeixem que no anem prou bé i ens posem a solucionar-ho.

I així es donaria compliment a la sentència del 25% de castellà?
No estic al servei dels tribunals, estic al servei dels nostres infants, joves i mestres. A partir d’aquí desplego un decret per refermar el model d’escola catalana i donar cobertura jurídica als projectes lingüístics dels centres.

Feia referència al model Vic, o model Manlleu, com es reivindica des d’aquest municipi. És vigent? Arribarà a més punts del país?
És del tot vigent. He vingut també a fer un reconeixement d’aquest model que fa anys que està en funcionament i el curs vinent farem un pas més: que aquest alumnat que distribuïm de forma equilibrada perquè les escoles no les tinguem segregades en tots els centres finançats amb fons públics arribaran amb un acompanyament econòmic des del primer alumne. Per tant, tot el suport al model Vic i a més des del departament millorem la posada en pràctica.

Es pot assegurar al 100% que l’escola El Roser de Sant Julià continuarà oberta el curs vinent?
La informació que tenim al departament, de la titularitat privada, és que l’escola no tanca. En cas que no tanqui, acompanyarem les famílies per tal que tinguin l’escola que decideixin triar.

LA PREGUNTA

Creu que Pedro Sánchez ha de dimitir?

En aquesta enquesta han votat 78 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't