El nombre de patinets elèctrics i bicicletes que circulen per la ciutat de Vic ha augmentat darrerament. Amb la idea de fomentar el bon ús d’aquests i d’altres vehicles de mobilitat personal (VMP), com els segways, el hoverboards o els monocicles elèctrics, l’Ajuntament de Vic ha iniciat una campanya pedagògica per donar a conèixer com s’ha de circular amb aquests dispositius. Segons explicava aquest dimecres el cap de la Guàrdia Urbana, Antoni Jurjo, durant el 2020 els accidents amb vehicles de mobilitat personal implicats van representar un 2% del total. I l’augment de patinets elèctrics es nota en les dades dels dos primers mesos d’aquest 2021, ja que ara ja suposen el 8% dels accidents.
La regidora de Mobilitat, Fabiana Palmero (JxCat), deia que es vol “facilitar la convivència dels diferents mitjans de transport sostenible”. La campanya pedagògica ha de servir per donar a conèixer la normativa que va entrar en vigor al gener a tot l’Estat, però també perquè tant els qui circulen amb aquests vehicles com els conductors de cotxes i vianants en siguin conscients i puguin “conviure en una ciutat amable”, com apuntava la regidora de Convivència i Seguretat, Elisabet Franquesa (JxCat).
Segons Cristina Molas, responsable d’Agents Cívics, entre ells i la Guàrdia Urbana seran qui informaran de com cal circular. A la normativa s’hi inclou que al patinet elèctric només hi pot anar una persona, que la velocitat màxima és de 25 quilòmetres per hora, que cal portar timbre o que només poden passar per carrils bici o carrers on circulen vehicles amb motor. També hi consta l’obligatorietat de sotmetre’s a proves d’alcohol i drogues, que a la nit cal portar llum o roba i elements reflectors o que només poden tenir seient si es té sistema d’autoequilibrat. Finalment, recomanen portar casc i tenir 16 anys o més, a banda que cal respectar les normes generals de circulació. Segons Jurjo, aquí hi entraria per exemple no circular amb auriculars i no utilitzar el telèfon mòbil. Les sancions podran ser com les que es poden posar als cotxes sense treure punts.
Jurjo també va explicar que estan treballant en un protocol “per evitar l’assetjament de conductors de turismes” a ciclistes o patinets “que fan sonar el clàxon, els diuen de tot o fan llums d’una manera innecessària”. Això permetrà que les associacions de ciclistes passin les matrícules i que la Guàrdia Urbana es posi en contacte amb els conductors per fer una tasca pedagògica. Molas va afegir que també treballaran perquè els propietaris de patinets o VMP protegeixin els vehicles i evitin els robatoris que els lladres porten a terme aprofitant descuits.
{{ comment.text }}