EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Els usuaris reclamen garanties i més detalls sobre el transport alternatiu durant el tall a l’R3

Perquè no ens fotin el tren i PTP consideren insuficients les mesures anunciades


13/10/2023

Hauré d’anar més d’hora? El bus alternatiu esperarà que arribi el tren abans de sortir? I el tren esperarà que arribi el bus? Hi haurà seients al bus per a tothom? Són algunes de les preguntes que les persones que viatgen en tren amb la línia R3 es faran durant aquests propers tres mesos, el temps que durarà el tall de circulació iniciat aquest dijous entre les estacions de Mollet-Santa Rosa i Figaró per les obres de desdoblament del tram. Des de Perquè no ens fotin el tren i Promoció del Transport Públic (PTP) es queixen que algunes de les respostes a tots aquests dubtes no estan clares i suposaran maldecaps per als viatgers.

Els col·lectius d’usuaris reconeixen que les seves propostes han estat escoltades, però reclamen haver rebut poca informació i desconfien que les alternatives de transport plantejades per Renfe i el Departament de Territori siguin suficients per donar resposta a les necessitats de les més de 12.000 persones que agafen els combois de l’R3, especialment a partir de dilluns. La primera incertesa que esperen resoldre és saber si el dispositiu alternatiu de transport per carretera de Renfe entre Centelles i Mollet del Vallès estarà dotat de suficients autobusos per portar totes les persones que viatgin al tren i quina afectació tindrà en la durada final del trajecte. “Si l’horari de Rodalies ja sol ser estimatiu a causa dels retards, ara ho serà més”, afirma Marc Janeras, portaveu del col·lectiu Perquè no ens fotin el tren. En paral·lel a l’enllaç per carretera entre Mollet i Centelles, Renfe oferirà els dies feiners un servei complementari de bus que anirà des de Centelles i la Garriga fins a l’estació de la Sagrera- Meridiana de Barcelona. Des d’ambdós col·lectius havien demanat que aquesta opció de transport s’oferís durant tot el dia, però només estarà disponible en els trams d’hora punta: de 6 a 9 del matí per baixar a Barcelona i de 4 de la tarda a 9 del vespre per a la tornada.

Davant del joc de malabars que pot suposar quadrar els horaris, és probable que alguns usuaris de l’entorn de Vic optin per agafar la línia E12 de busos que connecta la capital osonenca i Barcelona.

L’opció ja està considerada pel Departament de Territori, que pretén reforçar les freqüències de la línia amb cinc vehicles que només s’activaran a demanda. Estaran situats a l’estació de Vic de 6 a 10 del matí, i a Barcelona en dues franges, de 3 a 5 de la tarda i de 6 de la tarda a 11 de la nit. Ambdós col·lectius coincideixen en el temor que el servei es col·lapsi i això perjudiqui uns usuaris que ja optaven per una altra opció de mobilitat. “Cal que hi hagi el compromís que ningú es quedarà a terra si no hi ha prou autobusos”, defensa Janeras. Davant la incertesa dels primers dies i els dubtes que puguin tenir els usuaris en el seu dia a dia, des de Perquè no ens fotin el tren i PTP demanen tant a Renfe com a Territori reaccions ràpides a les necessitats de cada moment per “evitar l’allargament innecessari del temps de trajecte o situacions de col· lapse i desinformació”, però sobretot la prevenció.

RECLAMEN EL COST DELS BUSOS DE REFORÇ

El Departament de Territori ha reclamat al Ministeri de Transports 653.000 euros pels costos dels serveis d’autobusos que la Generalitat ha hagut de posar en funcionament a causa dels talls i les incidències a les línies de Rodalies R2, R3 i R4, que al corredor de Vic es concretarà en els cinc busos de reforç a demanda per la línia E12. Des de PTP, Daniel Pi considera que aquesta petició posa en risc la prioritat de donar un bon servei a l’usuari: “L’increment de la demanda pot ser molt gran a la línia E12 en un context que no ve donat per un mal funcionament de Renfe, sinó per unes obres que tant el mateix departament com els usuaris portem temps reivindicant”.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't