“A finals de maig o com a molt tard la primera setmana de juny.” És la data en què, segons el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, entrarà en funcionament el nou radar de tram de la C-17, entre Aiguafreda i Tagamanent, i que obligarà els conductors a circular per aquest punt a una velocitat màxima de 80 km/h. Ho va dir divendres en una entrevista al programa … i bona lletra d’EL 9 TV. “Quan es posa un radar és per reduir la sinistralitat en aquell tram”, explicava Lamiel, que afegia que el fet d’apostar pel radar de tram garanteix una reducció de la velocitat, i en conseqüència de la sinistralitat, en un tram més ampli que amb un radar fix. “Al cap de 100 metres les conductes ja poden ser inadequades.” Amb el radar de tram es pot reduir “d’una manera més òptima el nombre de sinistres i víctimes”.
Lamiel va explicar que després de mesos d’espera perquè les càmeres no arribaven arran de la crisi de semiconductors, “el nou radar ja està finalitzat i connectat al nostre sistema”. Per posar-lo en funcionament, però, falta la certificació externa que està fent l’empresa Applus. Lamiel calcula que “aquesta setmana ja tindrem la certificació” i, per tant, a principis de mes el nou radar estaria operatiu. En el moment que això passi deixarà d’operar el radar en sentit sud d’Aiguafreda.
Lamiel també va parlar sobre la possibilitat de posar una mitjana de formigó a l’eix Vic-Olot, la C-37, entre Torelló i la Vall d’en Bas, on hi ha els túnels de Bracons. El director del Servei Català de Trànsit va recordar que la competència és del titular de la via, el Departament de Territori, però que el Pla de Seguretat Viària i el corresponent Pla d’Activitats apunten que, en carreteres com la de Bracons, amb dos carrils en un sentit i un en l’altre en la majoria del seu recorregut, la recomanació és, més que mitjanes, instal·lar-hi un separador de línia, una mesura “també molt eficient”, segons Lamiel. En aquest sentit, però, no hi ha cap decisió presa per aquest punt de la xarxa viària.
Durant l’entrevista de divendres, Lamiel va parlar de la sinistralitat a la xarxa viària catalana. Després d’un mes d’abril fatídic, amb 23 víctimes, Lamiel explicava que tenint en compte que rere les topades frontals moltes vegades hi ha distraccions, “ens ha sorprès una dada: el 88% de les distraccions són per manipular el telèfon mòbil”. I això el porta a concloure que “el mòbil és la causa concorrent més important en els accidents” si es té en compte que “el 26% de les causes concurrents dels accidents són les distraccions”.
Lamiel també explicava que molts dels accidents mortals d’aquest any “es van produir en zones molt disperses i de trànsit local”, en contraposició a la sensació que van lligades a la mobilitat de cap de setmana. “Els diumenges de l’any 2019, a aquestes alçades d’any ja hi havia 15 víctimes. Els diumenges de 2022 n’hi ha dues. Per Lamiel, les dades d’aquest abril fatídic es deuen al relaxament derivat de la descompressió després d’una reducció de la mobilitat a causa de l’increment de preus del carburant i la vaga de transportistes.