QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La UVic registra un augment d’alumnat del 6% en un context en què les universitats catalanes pateixen un descens del 8%

La institució aconsegueix eixugar el dèficit històric que arrossegava des de fa anys.


El 9 Nou
06/11/2012

La Universitat de Vic ha registrat per aquest curs 2012-13 un augment de l’alumnat que se situa al 6%. El rector de la UVic, Jordi Montaña, ha assenyalat que les xifres són “molt significatives” tenint en compte que, si es mira el context global, les universitats catalanes han patit un descens del 8%. Els alumnes matriculats de nou accés han estat més de 1.200 i un 33% dels quals ho han fet a la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes. Per altra banda, el director de la Fundació Universitària Balmes, Joan Turró, ha explicat que la institució ha aconseguit “eixugar” el dèficit històric que s’havia acumulat al llarg dels anys i que havia arribat als 2 MEUR.

El rector de la Universitat de Vic, Jordi Montaña, ha explicat que la UVic ha acollit el curs 2011-12 una xifra lleugerament superior als 10.000 estudiants (4.995 de graus, màsters i doctorats; 379 del grau de disseny-BAU i 4.917 de formació continuada). Pel que fa a l’evolució total dels matriculats amb les xifres del curs 2012-13, els resultats representen un augment del 6% respecte l’any anterior. De 5.153, s’ha passat a 5.478 alumnes. En canvi, la xifra de matriculats de nou accés ha estat similar a la de l’any anterior, uns 1.280. El rector ha destacat que dels estudiants assignats per preinscripció, un 79% ho ha fet escollint la UVic com a primera opció, tres punts per sobre que en el curs anterior.

Pel que fa als centres, els matriculats de nou accés han escollit en un 37% la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes; en un 19% la Facultat de la Salut i Benestar; en un 16% l’Escola Politècnica Superior; en un 11% l’Escola de disseny i en un 17% la d’Empresa i Comunicació. Del total d’aquests alumnes, un 3% són estudiants estrangers.

El rector ha destacat que s’ha adequat l’oferta de graus de magisteri a la previsió de la demanda del mercat i s’ha mantingut la matrícula de nou accés a CAFE, tot i l’increment de la competència, de Psicologia i de Traducció. A la Facultat d’Empresa i Comunicació s’ha incrementat la matrícula d’ADE, amb la incorporació de 24 estudiants de nou accés. En els graus de Comunicació, el nombre de matriculats baixa, segons Montaña, amb la davallada de la demanda del mercat, entorn un 20%.

La Facultat de Ciències de la Salut i Benestar ha experimentat un increment en la matrícula de nou accés del 3%. El rector ha destacat la procedència d’estudiants del sud de França, concretament de Perpinyà, Montpeller i Tolosa. L’Escola Politècnica Superior també ha incrementat en 86 els alumnes de nou accés respecte el curs passat. Això es deu, en gran part, a la introducció de dos nous graus, el de Tecnologia i Gestió Alimentària, amb 33 matriculats i el de Multimèdia, amb 19. Montaña també ha destacat l’increment de totes les titulacions de Biociències, amb 72 matriculats més. Ambdues facultats sumen més d’un centenar d’alumnes nous en màsters.

La proporció segons el gènere del estudiants de la UVic es representa en un 61% de dones i un 39% d’homes. Per facultats, la tendència indica que es manté aquest percentatge, excepte en l’Escola Politècnica on les xifres s’inverteixen. Un 22% dels estudiants provenen de la comarca d’Osona, i destaquen el Barcelonès (12%) i el Vallès Oriental (13%). 178 estudiants provenen de les Illes Balears, 95 de l’Aragó, 55 del País Basc i 85 de França.

La universitat ha promogut de l’ordre d’uns 200 alumnes poguessin gaudir de beques, com per exemple el programa SI-SI. Pel que fa als preus de la matrícula, aquests s’han mantingut respecte l’any anterior. El rector ha expressat la voluntat que l’any vinent les taxes d’accés a la universitat es mantinguin.

El director de la Fundació Universitària Balmes, Joan Turró, ha explicat que el d’enguany “es tracta d’un exercici històric” perquè s’aconsegueix “absorbir” el dèficit històric que s’havia anat acumulant al llarg dels anys i que havia arribat als 2 MEUR. El director ha assenyalat que la viabilitat de la UVic “passa per l’equilibri pressupostari”. La UVic ha patit les mateixes retallades de pressupost que la resta de centres públics, “però hem aconseguit ajustar-nos a la situació per no continuar alimentant el dèficit del centre”.

Segons Turró, l’endeutament actual “és molt petit” i se situa per sota del 10% del pressupost. En aquest sentit, aquesta situació permetrà que la universitat aprovi un pressupost extraordinari d’inversions amb l’objectiu de millorar les instal·lacions docents del grau de CAFE, que actualment es troba en mòduls; reformar alguns espais departamentals de la universitat i una millora “significativa” en xarxes informàtiques internes. Aquestes inversions se situen al voltant dels 2’5 MEUR i començaran a executar-se a inicis del 2013

El rector ha assenyalat que la UVic aposta per la internacionalització, “tot i que això no és incompatible amb l’arrelament del centre al territori”.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 490 persones.