En el context actual d’emergència climàtica i escassetat d’aigua, cada gota compta. Per aquest motiu, gestionar els recursos hídrics de manera sostenible i eficient es converteix en un dels grans reptes per a tots els municipis. Granollers fa dècades que ha assumit aquest compromís de vetllar per aquest bé essencial i escàs, aplicant solucions locals per reduir la petjada hídrica, i que alhora contribueixen a avançar en la preservació d’aquest recurs, que es veu amenaçat a escala global.
La capital del Vallès Oriental va ser pionera a abordar la seguretat hídrica en el municipi, amb una aposta decidida per la regeneració d’aigües. Disposa ara d’una xarxa d’aigua no potable de 10 quilòmetres que avui dia, amb la situació d’excepcionalitat per sequera, és l’alternativa hídrica per poder continuar regant els espais verds, netejar la via pública i el clavegueram de la ciutat; unes tasques municipals que, d’altra manera, s’haurien vist afectades per la prohibició de no utilitzar aigua potable per aquests usos. Aquesta xarxa, amb previsió d’ampliació a 12 quilòmetres per al pròxim any, permet reservar l’aigua potable per a consum de boca.
Amb el compromís de seguir avançant cap a una gestió responsable dels recursos hídrics a la ciutat, l’Ajuntament de Granollers inicia una nova etapa amb què posiciona el municipi al capdavant de la transició verda, digital i justa, esdevenint un exemple a seguir en la lluita contra l’emergència climàtica.
Un projecte estratègic
El nou projecte estratègic de Granollers se centra en la renovació i millora del subministrament municipal d’aigua potable, amb l’objectiu de garantir un servei públic de qualitat i eficient. Per aconseguir-ho situarà el cicle de l’aigua com a motor de transició ecològica, digital i social al municipi, alineant-se amb el Pla Estratègic Granollers 2030.
L’aposta per impulsar la sostenibilitat hídrica i energètica del projecte contribuirà a la transformació ecològica de la ciutat. L’acció més destacada està enfocada a la renovació del 40% de les canonades: dels 188 quilòmetres de la xarxa d’aigua, se substituiran els 73 quilòmetres de canonada de fibrociment que ja ha arribat a la seva vida útil, una actuació que permetrà passar d’un rendiment de la xarxa de més del 91%.
Una ciutat més verda i intel·ligent
Per mitigar la petjada de carboni, s’implementarà un pla de descarbonització de l’activitat del servei: es reduirà el consum energètic en un 44% amb accions de millores energètiques i es cobrirà el 100% del consum d’energia restant amb fonts d’energies netes mitjançant la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques a la coberta del magatzem de servei i al dipòsit del Coll de la Manya, i la instal·lació d’un aerogenerador al dipòsit de Puig de les Forques.
La flota de vehicles destinada al servei també està integrada per models 100% elèctrics, els quals redueixen les emissions de CO2.
Digitalitzar el servei és un dels reptes que permetrà fer que la ciutat sigui més resilient i intel·ligent. Així, aquesta transformació digital vindrà de la mà de la renovació integral del parc de comptadors. En aquest sentit, els 29.221 comptadors a la ciutat seran substituïts per un sistema de telemesura, una solució digital clau per a la gestió avançada del cicle de l’aigua. La informació que proporcionaran, gairebé a temps real, afavorirà l’eficiència en la gestió del recurs hídric, i permetrà, entre d’altres, digitalitzar els processos de lectures, la facturació i també es podran detectar consums anòmals com en el cas de comptadors aturats, dimensionats incorrectament o manipulats. Tanmateix, s’utilitzarà tecnologies IoT i d’intel·ligència artificial per reduir l’aigua no registrada, derivada de fuites, fraus o consums no autoritzats.
Més responsables socialment
L’eix social és també fonamental en aquest projecte transformador, que ajudarà a construir una ciutat més justa, garantint l’accés al servei de subministrament d’aigua potable a tota la ciutadania. Per aquest motiu, s’impulsaran iniciatives amb relació a la protecció de la vulnerabilitat, destinant 24.000 euros anuals als fons socials; s’eliminaran barreres de comprensió, accessibilitat o econòmiques amb un nou programa “Amb Tu”, amb una atenció personalitzada i que inclou un sistema d’interpretació telefònica a demanda (15 idiomes), un sistema de vídeo-interpretació de la llengua de signes a l’oficina per a persones amb discapacitats auditives, un canal d’atenció via WhatsApp i la possibilitat de gestions amb cita prèvia a oficines, telèfon i, pròximament, per videoconferència; o la nova app AiguaAmbTu en català i castellà, disponible a Google Play i Apple Store, des de la qual els ciutadans i ciutadanes de Granollers poden consultar tot allò relacionat amb el servei i el seu consum d’aigua de forma àgil.
La responsabilitat social, des del vessant educatiu, es realitzarà a través del programa Aqualogia, des d’on s’impulsaran sessions d’educació ambiental als centres de primària per descobrir el cicle integral de l’aigua a l’alumnat, així com s’incidirà en l’ocupabilitat de les joves i els joves de la ciutat, explorant nous graus formatius en l’àmbit de l’ocupació verda, per tal d’obrir nous horitzons professionals als joves del municipi.
Aquest projecte, que té l’aigua com a motor de la transformació ecològica, digital i social, preveu una inversió de 36 milions d’euros per modernitzar les infraestructures i millorar la salut de la xarxa de distribució de Granollers, que passarà d’invertir 115.000 euros l’any a 1,8 milions d’euros anuals, amb actuacions que permetran garantir que el servei arribi de manera eficient i sostenible a tota la ciutadania.
Nova app: millor atenció ciutadana
Més agilitat en les gestions relacionades amb el servei. Disponible a Google Play i a Apple Store:
AiguaAmbTu, en català
AguaContigo, en castellà
{{ comment.text }}