“Al principi se’m notava molt per llegir, era l’única de la classe” a qui li passava, explica la Laia, una alumna de Secundària de Manlleu que té dislèxia. És un dels testimonis del curtmetratge del projecte “#Desetiquétame” que ha elaborat l’associació ADAI per donar visibilitat a la diversitat cognitiva, que emmarca diagnòstics com la dislèxia o el TDAH. Ella parla de la seva experiència i de “l’etiqueta” que li van posar alguns companys. També hi apareixen joves amb altes capacitats o TDAH que s’han trobat amb situacions similars.
Precisament la detecció precoç de qualsevol d’aquest tipus de diferència d’aprenentatge és l’objectiu de l’altre projecte que es va presentar de forma conjunta aquest dijous al migdia al teatre municipal de Manlleu. Es tracta del “Project Difference” de la Fundació Ricardo Fisas Natura Bissé amb el suport de l’empresa manlleuenca Esbelt que es porta a terme als cinc centres d’Educació Infantil i Primària de Manlleu per treballar la inclusió d’alumnes amb diferències d’aprenentatge. Segons explicava la responsable del programa de la fundació, Ana Yáñez, la voluntat és que els alumnes “no arribin a 5è, 6è o 1r d’ESO sense estar detectats”. La iniciativa consisteix en la formació dels docents, que a la ciutat va començar aquest setembre amb diferents sessions en què han tractat la dislèxia, el TDAH, les altes capacitats o la part emocional d’aquests alumnes. Durant un curs es fa aquesta formació i seguiment amb un especialista a disposició dels centres amb sessions en què “els diferents tutors que tenen casos a l’aula i no saben com detectar-los i han fet accions que no han funcionat” puguin tenir més eines. Segons l’experta, es calcula que al voltant del 20% de cada aula tenen diferències d’aprenentatge. En el marc del programa s’ha creat una aplicació en què hi consta el que treballen amb cada nen o nena perquè els tutors i els especialistes de cada centre ho puguin consultar i “vagin a l’una”.
El regidor d’Educació, Rafa Cuenca (ERC), remarcava l’esforç a la ciutat per treballar “la igualtat d’oportunitats”. En la mateixa línia, l’alcalde manlleuenc, Àlex Garrido, recordava que “vam ser els primers a aplicar el model educatiu d’equitat, l’anomenat Model Manlleu, que és vigent” i que ara “és important sumar-hi altres esforços”.
{{ comment.text }}