QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Manlleu reclama rapidesa per aplicar la via 2+1 de l’eix Vic-Olot

La redacció del projecte per millorar el tram de 5,5 km entre Manlleu i Torelló tot just es va adjudicar el mes de març

El 9 Nou
05/04/2024
Manlleu

L’accident que aquest dilluns va deixar tres persones ferides lleus a la carretera C-37 a Manlleu va fer revifar un cop més la necessitat de millorar l’anomenat eix Vic-Olot en un dels trams de la xarxa viària catalana que registra més perill d’accidents frontals, el que passa per Manlleu i Torelló. El passat mes de març, es va adjudicar la redacció del projecte per transformar el tram en una via 2+1, amb carrils d’avançament variables, una millora que des de l’Ajuntament de Manlleu encara no saben quan podrà fer-se efectiva i que reclamen com a prioritària per evitar incidents greus.

El xoc d’aquesta setmana entre dos vehicles es va produir dilluns al voltant de les 8 del vespre al punt quilomètric 150,4 de la via, on un dels dos cotxes va bolcar i es va necessitar la presència de tres dotacions de Bombers, SEM i Mossos d’Esquadra per donar pas als vehicles que hi circulaven i traslladar els ferits a l’Hospital Universitari de Vic. Si bé l’accident va ser aparatós, no va fer lamentar víctimes mortals, una de les principals preocupacions per la càrrega negra de la carretera: des que es va inaugurar, l’abril del 2009, hi han perdut la vida 10 persones, les dues últimes en sengles accidents els mesos de juliol i octubre del 2021. Tots els accidents mortals ocorreguts al vial tenen en comú que van ser xocs frontals, una situació vinculada a les característiques de la carretera, amb un carril per a cada sentit, sense mitjana que els separi i amb una velocitat màxima permesa de 100 quilòmetres per hora, una combinació que augmenta el risc quan es produeixen invasions del carril contrari per avançaments inadequats o la pèrdua de control del volant per distraccions, falta d’atenció o qualsevol contratemps.

Amb l’objectiu que no es produeixin accidents greus al vial, el Departament de Territori va licitar el passat mes de juliol la redacció del projecte per transformar en una via 2+1 el tram de 5,5 quilòmetres present entre els punts quilomètrics 148 i 153, des del revolt sortint de la C-17 fins a l’altura de la sortida que connecta amb la carretera que porta a Sant Vicenç i Sant Pere de Torelló. Amb aquesta actuació, s’incorporaria un tercer carril –el central– a la carretera que s’aniria alternant en un sentit i en l’altre per tal de fer més segurs els trams d’avançament per als vehicles i guanyar en fluïdesa de la circulació. La redacció del projecte es va adjudicar el passat mes de març a l’empresa Eptisa Enginyeria i Serveis per un total de 161.941,74 euros, malgrat que tot just es va comunicar oficialment dijous a la tarda a través del web de Contractació Pública. Des del consistori manlleuenc, l’alcalde, Arnau Rovira, lamenta la lentitud de tot el procés. “Ara hi haurà deu mesos de redacció del projecte, que entenc que s’acabarà a principis de 2025, i llavors encara se n’haurà de fer la licitació i l’execució”, comenta l’alcalde, qui assevera que “el projecte avança, però l’Ajuntament té pressa”.

Les característiques del nou tram encara s’han de concretar, però l’alcalde manlleuenc afirma que s’hi preveu tant l’existència del sistema de carril 2+1 com una separació reforçada entre els dos sentits de circulació en alguns trams. Per Rovira, si s’hi posa aquesta barrera física serà positiu per “garantir que no hi ha accidents frontals en el tram corresponent, però seguirà sent una carretera amb un alt risc d’aquest tipus d’impactes, que són els més perillosos”. De fet, malgrat valorar positivament que la carretera es transformi en una via 2+1, l’alcalde insisteix en una reivindicació ja feta el juliol de l’any passat, quan va esmentar que aquest model d’actuació era un pedaç i que hauria estat preferible optar de primeres per posar-hi dos carrils per cada sentit. “Aquesta carretera ja va néixer petita d’entrada i ara tenim una via que s’utilitza molt, que és perillosa i que ens fa reviure experiències com les que havíem viscut amb l’Eix Transversal”, comenta Rovira, fent esment al desdoblament de l’Eix Transversal (C-25), finalitzat el 2013, una actuació que va permetre reduir considerablement la sinistralitat a la carretera respecte a quan era una via de calçada única.

L’actuació al tram de la C-37 entre Manlleu i Torelló suposarà una inversió prevista de 5,6 milions d’euros i forma part del Pla 2+1 promogut pel govern. El pla considera la millora, fins al 2030, de prop de 420 quilòmetres d’una vintena de carreteres de la Generalitat, un 7% de la xarxa viària catalana, que tenen un carril per cada sentit i per on passen més de 5.000 vehicles diaris. L’actuació tindrà una inversió global de 660 milions d’euros. A la C-37 es preveu actuar a 22,8 quilòmetres des de Manlleu fins a la Vall d’en Bas, una actuació que començarà amb la modificació del primer tram, fins a Torelló. La data en què es milloraran aquests primers quilòmetres és una incògnita, encara que des de Manlleu es faci pressió per accelerar-la.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.