Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Osona analitzarà l’impacte que té la zona de baixes emissions en la qualitat de l’aire de la comarca

Un 13% dels vehicles es veuen afectats per les restriccions de circular per l’interior de Barcelona

La reducció d’un 11% del trànsit a l’interior de la ciutat de Barcelona el primer dia de l’aplicació de la normativa de la zona de baixes emissions (ZBE) és percebuda de forma positiva des d’Osona per la millora que pot suposar en la qualitat de l’aire de la comarca. De tota manera, les limitacions de circulació als vehicles sense etiqueta ambiental només tindran una repercussió relativa en la contaminació que arriba de l’àrea metropolitana, que amb la radiació solar de l’estiu deriva en episodis d’alta concentració d’ozó, per la presència d’altres fonts més contaminants com són el port, l’aeroport o l’activitat industrial.

“Qualsevol acció en benefici de reduir la mobilitat privada segur que és bo per a tots”, defensa Margarida Feliu, presidenta de l’Àrea de Medi Ambient i Sostenibilitat del Consell Comarcal d’Osona. L’ens comarcal juntament amb 26 ajuntaments encapçalats pel de Vic i el Departament de Territori i Sostenibilitat van crear l’estiu passat la Taula Supramunicipal per la Qualitat Ambiental de la Plana de Vic, en la constitució de la qual el conseller Damià Calvet ja va advertir que si les mesures que s’apliquen a Barcelona no són suficients se n’emprendran d’altres al territori.

El Consell Comarcal ja va encarregar el 2018 un projecte mediambiental a la Diputació de Barcelona que es presentarà el maig vinent. “El document serà molt important”, segons Feliu, i “recollirà els efectes a partir d’aquest any” de les conseqüències que pugui suposar l’aplicació de la ZBE sobre la contaminació d’Osona. De tota manera, l’impacte real de la mesura i si es compleix la previsió d’una reducció del 15% de les emissions de diòxid de nitrogen no es coneixerà fins d’aquí a un temps, ja que en els tres primers mesos s’informarà però no sancionarà els conductors infractors. És a partir de llavors quan s’aplicaran multes d’entre 100 i 999 euros segons el tipus de vehicle, que s’incrementaran en casos de reincidència o de situacions d’episodi de contaminació.

La prohibició, que abasta una àrea de 95km2 delimitada per les Rondes de Barcelona i s’aplica els dies feiners de 7 del matí a 8 del vespre, s’espera que redueixi en 50.000 el nombre de vehicles contaminants que entren cada dia a Barcelona, que seran 125.000 d’aquí a quatre anys. La mesura afecta turismes de benzina majoritàriament matriculats abans de gener de 2000, turismes dièsel matriculats abans de gener de 2006, furgonetes anteriors a l’octubre de 1994 i motos d’abans de 2003. En total en resulten afectats més de 17.500 vehicles d’Osona, 3.000 del Ripollès i 1.500 del Moianès del total de 161.877 que hi havia matriculats el 2018 entre les tres comarques.
Feliu no descarta aplicar alguna mesura d’aquest tipus a Osona en funció de les conclusions de l’estudi que presenti la Diputació de Barcelona. “De moment som proactius” i s’han dut a terme algunes recomanacions, abans d’imposar mesures més coercitives. També s’ha creat la Taula de Mobilitat d’Osona, que es presentarà aquest mes, amb la voluntat de fomentar les rutes a peu entre pobles de la comarca, l’ús de la bicicleta o el cotxe compartit i que s’ha de desenvolupar en els propers dos anys. Així mateix, en aquest marc de treball també es farà una anàlisi del transport públic, un tema que Feliu considera “molt important”, no només a nivell intern, sinó també de la comarca a l’exterior.

De tota manera, la vicepresidenta comarcal recorda que a part de la contaminació provocada pels vehicles hi ha altres elements que incideixen en la qualitat de l’aire, com la fertilització dels camps o la combustió de calderes, aspectes en els quals també cal incidir.

El transport públic penalitza l’usuari poc habitual

L’alternativa de l’ús del transport públic per accedir a Barcelona amb les restriccions que s’imposen als vehicles més antics tampoc surt gaire a compte als conductors que hi viatgen de forma esporàdica. Les noves tarifes de l’ATM són més cares per als usuaris poc habituals i més barates per als que hi van cada dia. En el cas de Renfe, els preus del bitllet senzill i l’abonament de 10 viatges han pujat un 10% i han baixat els mensuals i trimestrals.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.