Fa un any que Ester Coma (Junts) es va estrenar com a regidora a l’Ajuntament de Vic a les àrees d’Urbanisme, Medi Ambient i Transició Energètica. Des de llavors, ha hagut de comandar l’enderroc del mercat municipal, l’arrencada del porta a porta a una part de la ciutat o la contaminació de l’aire. Ho va repassar aquesta setmana en una entrevista a l’Angle obert d’EL 9 TV.
Fa un any que es van constituir els ajuntaments i ostenta regidories tan importants com Urbanisme o Medi Ambient. Com han anat els primers mesos?
Gaudint molt de la feina i de la responsabilitat que representa i també intentant amarar-me de tots els projectes. Són àrees d’executar-ne de nous i anar-los seguint i repescar els inacabats i finalitzar-los.
Un dels més importants és l’enderroc del mercat. En quin punt es troba?
Ja ens han entregat el projecte, la setmana que ve el passarem a aprovació i a partir d’aquí ja podrem engegar amb la licitació i l’execució de les obres. La voluntat és que de cara a l’octubre ja l’estiguem enderrocant per tenir-ho finalitzat abans d’acabar l’any.
Quant costarà enderrocar-lo i quina quantitat en pagarà la Diputació i l’Ajuntament?
Costa 1,2 milions. Tampoc pensàvem que arribés a pujar tant. La subvenció de la Diputació són uns 900.000 euros i la resta els posarem l’Ajuntament. Ja ho teníem previst a la partida pressupostària.
En aquest solar s’ha de construir el nou CAP, que marxarà del barri dels Caputxins. Quan hi serà?
D’entrada, el CAP no marxarà dels Caputxins. Està en una parcel·la de 450 metres quadrats i la voluntat és que el nou tingui una vocació més comarcal. Per això, des de Salut ens demanaven molt més espai. La nova parcel·la en són 4.500. Un cop tinguem executat i acabat el nou CAP mirarem de trobar finançament per arreglar el Vic Nord i que no desaparegui del barri.
Li fa patir que el projecte no tiri endavant pel canvi de color polític al govern de la Generalitat?
No. Estem pendents de tornar a tenir interlocutors i reprendre converses, però hem treballat amb requeriments tècnics i les qüestions de prioritat i necessitat per a la comarca són els mateixos.
Què volen que hi hagi al CAP dels Caputxins?
No volem que l’edifici quedi buit durant molt temps. Llavors, parlant-ho amb l’associació de veïns, hi ha el compromís de buscar-hi un ús que tingui molta vinculació amb el barri i que generi molta activitat, sobretot a la planta baixa i l’entresol.
Com a regidora de barri, què li agradaria que hi hagués?
Algun tipus d’activitat que portés vida al barri i un ús més diürn en combinació amb el CAP. Hem pensat fins i tot en centres de dia per a gent gran.
On volen ubicar el mercat municipal?
La nostra voluntat és l’actual emplaçament. Estem treballant amb el nou model i hem de veure cap on anem, com serà i com ens l’hem d’imaginar. És evident que el comerç ha canviat i les ciutats canvien, però el que tenim clar és que el CAP pot ajudar que aquest nou model de mercat tingui vida i pugui funcionar.
Ha comandat el canvi de model de recollida de residus amb l’arrencada del porta a porta a Sentfores-la Guixa i als barris de Sant Llàtzer i les Quatre Estacions. Com està funcionant? Tothom ja té el cubell?
Molt bé. Molta de la gent que patia ha canviat d’opinió. Això és positiu. La setmana passada ja havíem repartit un 85% dels kits. Per tant, la participació està sent molt elevada. Els desbordaments d’escombraries han començat a millorar a la zona de Sant Llàtzer i de les Quatre Estacions. També anem polint els circuits dels camions a la Guixa. En general, la sensació és bona.
La següent fase, la de contenidors xipats al barri Osona i porta a porta a la Serra-de-senferm, quan serà?
Esperem començar-la abans de finals d’any. Ara que estem amb el rodatge del porta a porta, ja seguiríem, però també hem d’acabar de lligar el tema dels contenidors tancats. Volem assegurar-nos que el model d’aquesta prova pilot ja sigui el que puguem implementar després a la resta de la ciutat. Ens estem amarant dels coneixements i experiències dels contenidors tancats a Torelló i les Masies de Voltregà per acabar de fer el pas a Vic.
Amb quins contenidors s’emmirallaran: Torelló o les Masies?
La principal idea és que siguin metàl·lics per acabar amb la crema de contenidors, perquè són més fàcils de mantenir i per la vida útil que tenen, uns 15 anys. Els de Torelló encaixarien més.
Una de les principals inversions de Vic és la millora de l’eficiència de l’enllumenat públic. Ja ha arrencat el projecte que ha de suposar un estalvi de prop del 60% del consum?
Estem executant el primer lot i a finals d’aquest mes hauríem d’acabar amb la instal·lació de la zona esportiva, de polígons i del Castell d’en Planes. És molt important perquè l’enllumenat representa un 10% de la despesa de l’Ajuntament.
Volen convertir els terrenys de Genís Antel en un gran pulmó verd. Ja s’ha analitzat la qualitat del sòl d’aquesta antiga adobera?
No ens feia patir massa i no feia falta aquest tipus d’analítiques de contaminació del sòl, però vam voler fer-ho per precaució. No hi ha cap mena de perill. La idea és que puguin fer neteja aviat i així poder veure què hi tenim de patrimoni i saber què hem de preservar. Després ja engegaríem un concurs d’idees de com ens imaginem aquest gran parc i pulmó verd.
Han aprovat el projecte per construir una passera sobre el Gurri entre Vic i Santa Eugènia. Compta amb un pressupost de 262.000 euros. Quant pagarà Vic? Santa Eugènia? L’ACA?
Tenim un conveni d’entesa. Vic tirarà endavant les obres i la idea és que l’empresa faci una donació i el que quedi pendent ens ho partirem amb Santa Eugènia, que pel fet de ser un poble petit poden demanar subvencions a l’ACA i la Diputació. A Vic ho finançarem amb fons propis.
A més de regidora, és consellera delegada del Cicle de Residus i Qualitat de l’Aire. Què ha passat al Consell Comarcal amb la destitució del gerent?
És qüestió d’encaix. No encaixava i hi ha un consens de tots els grups polítics. A partir d’aquí, toca seguir perquè els treballadors no ho pateixin, buscar un nou relleu i continuar amb els projectes.
Un dels compromisos del Consell és combatre la contaminació de l’aire. Com hi treballen?
Estem actualitzant l’anterior pla de la qualitat de l’aire. L’estem mirant de reenfocar amb uns objectius estratègics i a partir d’aquí decidir unes mesures. L’objectiu és portar-lo a aprovació el gener del 2025 amb un enfocament a deu anys.
Com tots els municipis de més de 20.000 habitants, Vic ha de tenir una zona de baixes emissions a finals de 2025. Què faran? Es prohibirà l’accés de vehicles contaminants al centre?
Tenim clar que no resoldrem el problema de la contaminació a la Plana de Vic no deixant entrar els vehicles als centres de Vic i Manlleu. La patim conjuntament per la topografia i l’orografia. Llavors, si no actuem amb mesures conjuntes, les petites no tindran impacte. Al nou pla n’estem treballant moltes que puguin tenir una repercussió important i que, en moltes ocasions, no venen causades per la gent de la comarca. Per exemple, els moltíssims camions que passen cada dia per les carreteres que creuen la Plana, com la C-17 i la C-25. Estem valorant que en episodis de contaminació els camions hagin d’anar més a poc a poc, a 80 km/h, que es contamina molt menys.
{{ comment.text }}