Estudiants del sisè curs de Primària de l’escola Sentfores de Vic i del primer curs d’ESO de l’institut del Ter de Manlleu –en total, una quarantena– han estat els primers d’experimentar el funcionament d’Aiguacció. Aquest projecte, impulsat des de la Facultat d’Educació i el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM), té un doble objectiu: que els més joves siguin conscients dels efectes de la sequera en els rius i, a la vegada, que aprenguin a treballar com uns científics de debò.
“Volem explicar que l’escassetat d’aigua és un fet multidimensional i complex, i ho fem recollint dades i construint unes conclusions”, afirma Laura Martín, coordinadora del projecte i investigadora del Grup de Recerca en Construcció del Coneixement (GRECC) de la UVic. Aiguacció és un programa que està en fase de construcció i els primers alumnes han fet una prova pilot per comprovar-ne el funcionament.
Perquè sigui atractiu per als alumnes, tot el que faran ha de tenir una narrativa, un argument sobre el qual aniran fent les diverses activitats. I aquest comença quan troben peixos morts a la turbina del Museu del Ter. Sona una alarma i reben la trucada d’una inspectora que demana ajuda per recollir dades i esbrinar-ne les causes. A partir d’unes caixes que arriben en aquest moment, s’organitzen la feina de recerca. Hauran d’analitzar si l’aigua té nitrats o té bacteris fecals –l’origen en els purins o en les clavegueres–, el cabal del riu o el seu nivell d’oxigen. I tot això ho faran traient mostres a la passera del Ter. “Treballen amb dades reals, i es trobaran que alguns nivells surten correctes i d’altres no tant”, explica Martín.
La tercera part de l’activitat es porta a terme als laboratoris del CERM. Allà posaran en relació aquestes dades amb les que ja es disposen sobre la fauna de macroinvertebrats del riu, un bioindicador important de la qualitat de l’aigua. I finalment, acabaran el matí posant en relació la informació que ja tenen amb el cabal del riu. La conclusió és que “no és només que hi hagi més contaminants sinó que amb l’escassetat de l’aigua creix la concentració d’aquests contaminants”, diu la coordinadora d’Aiguacció. Una més de les conseqüències de la sequera que ha patit el Ter i la seva conca els últims anys.
La primera prova pilot ha funcionat bé i ara ja est pot posar en marxa la segona, que tindrà lloc aquesta primavera, amb la participació de dos altres centres educatius de Manlleu i Vic, que ara s’estan concretant. Després de la primera sessió, es va anar a cada centre per avaluar com havia funcionat la prova pilot. “Perquè es tracta no només de complir els objectius, sinó d’implicar-los en el procés de recerca, i que els mateixos docents i alumnes ens ajudin a millorar el projecte”. Un cop es doni per definitiu, s’incorporarà de manera permanent a l’oferta educativa del Museu del Ter. El projecte Aiguacció compta amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología.