Demanar hora per anar al metge o cita amb serveis socials, telefonar a un familiar i llançar una trucada directa a emergències en cas de sentir pudor de cremat. Són les quatre funcions que pot acomplir Atenea, un dispositiu pensat per facilitar el dia a dia a persones de més de 65 anys que continuen fent vida independent però que a vegades es troben reptes tecnològics que no saben superar, com ara accedir a l’aplicació La Meva Salut.
La idea parteix de l’empresa Momentum Analytics i l’emprenedor Albert Isern, que dimecres explicava a Vic com durant la pandèmia, en tres mesos de confinament, va aconseguir videotrucar-se amb els seus pares tan sols un cop, ja que s’encallaven en activar la càmera. El cas pot semblar particular, o fins i tot una anècdota, però “és comú a moltes cases de gent gran”, motiu pel qual Atenea funciona gairebé al 100% a través de la veu, sense necessitat de prémer botons ni pantalles.
Reprenent el fil de la visita al metge, el primer pas és que l’usuari l’activi dient-li “hola” i li doni l’ordre de demanar cita prèvia, moment a partir del qual el dispositiu es connecta al servidor sanitari i pot proposar dies i hores. En trobar el forat adequat, n’hi ha prou que la persona accepti novament a través de la veu. El giny, ara per ara en forma de tauleta, es diferencia de Siri o Alexa perquè “està personalitzat”. “Els altres ens posaran una cançó de la Shakira, però no sabran qui tenim de metge o a quin ajuntament corresponen els nostres serveis socials. Atenea està connectada a les dades de qui la fa servir”, detallava dimecres Isern.
L’invent l’han estat cuinant durant els últims tres anys i està avançat, però encara en fase de desenvolupament. I aquí és on entra la gent de Vic. Com a Manlleu, amb el projecte pendent d’engegar per una qüestió de protecció de dades, es proposa a persones de més de 65 fer servir Atenea fins al desembre d’aquest 2023, un recull d’experiències en primera persona a fi que l’empresa pugui continuar millorant el dispositiu.
La iniciativa compta amb més de dos milions d’euros de fons europeus Next Generation i Isern destacava dimecres, en una sala del casal Mossèn Guiteras plena a vessar, que hi participen des de Microsoft i Samsung fins a l’empresa de telecomunicacions Parlem o l’observatori de bioètica i dret de la Universitat de Barcelona, amb la missió, en aquest cas, de garantir la intimitat i drets dels usuaris.
Les persones interessades a sumar-se al projecte poden fer-ho apuntant-se al casal. Després rebran la visita a casa dels integradors socials que es cuiden d’instal·lar el sistema. No cal disposar de wifi, triar contrasenyes ni esperar correus, n’hi ha prou amb un endoll.