“Quina verdor!” És una expressió que ens hem dit i hem sentit aquestes darreres setmanes mentre miràvem els boscos. I no estem gens equivocats. En comparació amb els estius passats, els arbres fan molt més bona cara.
Però no podem cantar victòria. No estan lliures d’incendis forestals. Aquest va ser el missatge que es va transmetre en la presentació del dispositiu de la campanya forestal d’estiu d’enguany a la Catalunya Central que es va fer dimecres passat al parc de Bombers de Vic.
Com afronten la campanya? “És totalment invertida del que van ser les del 2023 i el 2024”, subratllava l’inspector Santi Lleonart, cap de la Regió d’Emergències Centre dels Bombers. Tal com detallava, els anys anteriors els índexs de sequera havien fet rècord i tocat sostre, però enguany amb una primavera “molt plujosa” fa que estiguem “en una situació encara relativament tranquil·la”.
Així ho certificava l’inspector de Bombers Asier Larrañaga, del Grup d’actuacions forestals (GRAF). Actualment, els focs es frenen en entrar en contacte amb la massa forestal perquè la vegetació encara “té molt contingut d’aigua”. Això, però, no dura sempre. Per tant, si no plou i continua fent calor el risc va augmentant. “No podem descartar una situació d’incendis extrems”, deia.
Larrañaga remarcava que els boscos acumulen molta biomassa després d’uns anys de sequera: arbres o matolls morts. O el que ells n’anomenen “combustible gruixut”. Si a això s’hi suma el “combustible fi”, sec, el risc d’incendi creix.
Es tracta dels herbassars que han crescut molt amb la pluja de primavera però que quan s’assequin a finals de juny el risc de propagació incrementa. “Tenim la sensació que el risc és inferior, però no podem oblidar que els boscos han patit una sequera els últims tres anys”, resumia Jordi Carrasco, cap dels Agents Rurals a la Catalunya Central.
OSONA I EL LLUÇANÈS, MÉS TARDANS
Aquesta situació és la realitat a la Catalunya Central, i la d’Osona i el Lluçanès no difereixen gaire. Ara bé, sí que és cert, tal com explicava Lleonart, que es tracta d’una zona que “sempre entra més tard en campanya [d’incendis forestals] que la resta”. Segons Carrasco, dels Agents Rurals, és una zona “més humida” i preveuen que entri en situacions de risc “a partir del juliol”. Els fa patir especialment el sud d’Osona, on hi ha zones forestals “més complicades”.
Ara bé, tal com subratllava Lleonart, “malgrat no ser el punt neuràlgic de la campanya, en un futur ho serà”. La situació s’està capgirant com un mitjó perquè cada vegada plou menys i “les temperatures van en augment”.
“Això està canviant arreu i Osona i el Lluçanès no s’escapen de la situació”, concloïa. Sigui com sigui, tal com reiterava Larrañaga, “la clau estarà en si hi ha períodes sense precipitacions superiors als 20-25 dies i la temperatura puja com es preveu que ho pot fer”. En aquesta tessitura és quan hi ha possibilitats “de grans incendis forestals, també a Osona”.
Els esforços dels Rurals se centren aquests dies en la campanya de la revetlla de Sant Joan i sobretot en la de la sega. Aquesta última es va posar en marxa a principis de juny i se centra a evitar que es produeixi un foc pels treballs de sega del cereal, que comporta un alt risc d’incendi tenint en compte la facilitat amb què crema aquesta vegetació i les condicions meteorològiques: temperatures altes i baixa humitat.
COMPLICITAT I PRUDÈNCIA
Més enllà d’aquestes campanyes, fa dies que s’han fet tasques de prevenció. Així ho recordava la directora dels Serveis Territorials d’Interior i Seguretat Pública, Elena Roca.
Durant l’hivern, els cossos d’emergències han informat la ciutadania sobre com autoprotegir-se davant d’un incendi, sobretot en urbanitzacions.
Roca subratllava que “el risc d’incendi és una realitat a Catalunya i a la Catalunya Central. Sense la complicitat de la ciutadania no podem minimitzar el risc de cap manera”.
En aquest sentit, doncs, recordava que si s’observa qualsevol columna de fum es truqui ràpidament al 112. Més enllà d’això, feia també una crida a la prudència recordant que darrere de 9 de cada 10 incendis hi ha implicada la mà humana directament o indirectament”.
Una vintena d’incendis En el que portem d’any, en dades de fins al 31 de maig, els Bombers tenen comptabilitzats 19 focs entre Osona (18) i el Lluçanès (1). Si posem el focus en el tipus d’incendi, el del Lluçanès ha estat un incendi agrícola, dels quals a Osona n’hi ha hagut set. La resta d’aquesta comarca són: set de forestals i quatre d’urbans. L’any passat, en aquestes dues comarques n’hi va haver 64: 58 a Osona i 6 al Lluçanès. D’agrícoles se’n van comptabilitzar 23, 20 de forestals (a la Catalunya Central, 57) i 21 en zona urbana.
{{ comment.text }}