La UVic-UCC ha iniciat aquest novembre un programa de formacions en matèria d’igualtat i de violències sexuals i de gènere adreçades a estudiants. Aquests tallers, que s’allargaran durant tot l’any, es faran extensius a la resta de la comunitat universitària, com docents o personal d’administració i serveis.
Aquesta formació es fa per mitjà de la Unitat d’Igualtat de la UVic-UCC. “La universitat és una part de la societat i les violències de gènere passen com a qualsevol altre estament o institució”, explica Mar Binimelis, directora d’aquesta unitat, remarcant que cal “admetre-ho, mirar-ho de cara i gestionar-ho perquè no passi i millorar la vida de les persones que ho han passat”.
Aquests tallers tenen com a objectiu donar a conèixer les diferents formes de violències i les discriminacions que hi poden haver en un entorn universitari. D’aquesta manera, ajuda a reconèixer-les i identificar-les i saber com actuar i on anar a demanar informació, suport o canals de denúncia.
La Unitat d’Igualtat, a més de liderar aquestes formacions, s’encarrega de “coordinar i introduir la perspectiva de gènere en tots els aspectes i àmbits de la vida universitària”. I alhora fa gestió i acompanyament dels casos de violència de gènere que es produeixen.
Tal com apunta Binimelis, tot i ser un àmbit concret, “el tipus de situacions poden ser molt variades”, des d’una estudiant embarassada que necessita una adaptació curricular, fins a un alumne trans que necessita saber els tràmits per canviar el nom en la seva documentació.
Evidentment, els casos més extrems són quan hi ha assetjaments. Segons la directora de la unitat, majoritàriament i afortunadament “són casos menors del dia a dia”.
Sigui com sigui, l’objectiu de la unitat és acompanyar totes les persones, resoldre les necessitats específiques i reparar la persona que ha patit l’agressió. Aquestes estratègies són diverses i van en funció de cada cas. Poden ser des d’una adaptació curricular fins a derivar la persona perquè tingui acompanyament psicològic.
Curs rere curs, els casos que reben a la Unitat d’Igualtat augmenten. Tal com reitera Binimelis, la gran majoria són demandes d’informació, adaptacions curriculars o peticions de millora d’algun servei. “No ho entomem com una cosa negativa, ja que és una funció d’aquesta unitat”, conclou.