El Banc dels Aliments ha fet una crida per aconseguir més voluntaris a Osona de cara al Gran Recapte, que aquest any se celebrarà els dies 13 i 14 de novembre. A la comarca es necessiten unes 500 persones per cobrir els 25 punts de recollida previstos, però fins ara només se n’han inscrit un centenar. Per tant, encara falten 400 voluntaris per completar el dispositiu.
La campanya arriba en un context d’encariment del cost de la vida, especialment dels aliments i l’habitatge, que està fent augmentar les dificultats econòmiques de moltes famílies. A Osona hi ha nou entitats socials vinculades al Banc dels Aliments que atenen aproximadament un miler de persones.
Aquest any, el Gran Recapte arriba a la 18a edició i, per primera vegada, dedica la campanya a les anomenades noves pobreses. Es tracta de situacions de vulnerabilitat que afecten persones que, malgrat tenir feina o disposar d’ingressos regulars, no poden cobrir totes les necessitats bàsiques. Entre els col·lectius afectats hi ha treballadors amb contractes precaris o jornades parcials, famílies monoparentals, persones grans que han d’ajudar econòmicament altres membres de la família i persones que viuen en habitacions o allotjaments precaris.
Segons les dades facilitades pel Banc dels Aliments, a Catalunya el cost de la vida ha augmentat un 21%, mentre que els aliments i les begudes no alcohòliques s’han encarit prop d’un 32%. Alguns productes bàsics han registrat increments encara més importants, com l’oli d’oliva (70%), els ous (49%) o la llet (44%).
L’encariment de l’habitatge també contribueix a agreujar la situació. Des del Banc dels Aliments assenyalen que moltes famílies es veuen obligades a reduir la despesa alimentària després de pagar el lloguer o la hipoteca. Això pot comportar la substitució de productes nutritius per altres de més econòmics, però de menor qualitat nutricional.
Les dades de l’Enquesta de Condicions de Vida del 2025 de l’Idescat també reflecteixen un empitjorament de la situació. El risc de pobresa a Catalunya ha passat del 17,4% al 18,9%, mentre que la privació material i social severa ha augmentat del 8,6% al 8,9%. En conjunt, prop d’1,52 milions de catalans viuen per sota del llindar de pobresa.
A banda de les donacions d’aliments als establiments participants, també es poden fer aportacions econòmiques fins al 29 de novembre. Els donatius es poden canalitzar a través del mateix web, del Bizum 33596 o del telèfon 900 898 076. Els diners es destinen a comprar i distribuir aliments segons les necessitats de les entitats socials.
L’any passat, el Gran Recapte va aconseguir aportacions valorades en 5,2 milions d’euros a Catalunya, comptant tant els aliments recollits com els donatius econòmics. Actualment, els quatre bancs dels aliments catalans distribueixen productes a través de 569 entitats socials que atenen unes 170.000 persones cada mes.