QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Els camions ja no podran circular per dins de Manlleu el juny de l’any que ve

El ple aprovarà dilluns la regulació de la zona de baixes emissions. Els cotxes, per a més endavant

El ple de l’Ajuntament de Manlleu aprovarà dilluns la normativa de la zona de baixes emissions (ZBE), una mesura contra la contaminació plenament consolidada a Barcelona però que tenen pendent desplegar la majoria de ciutats, i això que hi estan obligades per llei.

A Catalunya, a més a més, el filtre dels municipis per sobre de 50.000 habitants que s’aplica a l’Estat espanyol es va rebaixar a 20.000, la qual cosa engloba Vic i Manlleu entre les 67 poblacions que han d’haver fet efectiva la ZBE abans que s’acabi el 2025.

Mentre que públicament la capital d’Osona ha insistit que fa anys que té prohibits els camions al centre, a banda que s’hi han desplegat les illes de vianants i que el pla de baixes emissions s’hauria de concebre a escala comarcal, Manlleu porta dilluns a debat la que serà la seva normativa.

Unes condicions que amb tota probabilitat prosperaran, ja que –a banda que l’equip de govern de Junts i PSC té majoria al consistori– la normativa s’ha intentat treballar amb l’oposició, partint de la base, segons el regidor de Medi Ambient, que “és evident que tenim un problema greu amb la contaminació atmosfèrica” i que el tema “transcendeix tant mandats com persones i colors polítics”.

El desplegament es concretarà en dues fases. La primera s’iniciarà el juny de l’any 2025, moment en què deixarà d’estar permesa la circulació de camions de més de 12 tones pel nucli urbà. Tal com explica Andreu Garcia (PSC), se’ls desviarà per la ronda nord, una artèria vital de cara als polígons industrials i les obres de la qual estan a punt de començar.

El canvi serà històric, per contaminació, consciència i política ambiental, però també perquè fa molt temps que s’insisteix en els perills de la convivència de vianants i camions a punts com el passeig de Sant Joan. Garcia sí que precisa, amb tot, que hi haurà autoritzacions especials per a vehicles de gran tonatge que hagin d’abastar, per exemple, supermercats o empreses situades a dins de la trama urbana de Manlleu.

La segona fase de la ZBE, la que afecta els autobusos i turismes, es deixarà també concretada amb la normativa de dilluns, però sense data més enllà que el termini d’activació pot ser d’un màxim de tres anys a comptar des del juny de l’any que ve.

El regidor explica que s’ha decidit d’aquesta manera per pensar alternatives en transport públic, i perquè la gent que ho necessiti tingui temps de canviar el cotxe: “Hem d’anar compassats. No volem que ningú quedi enrere. L’ordenança l’hem fet superpensant en les persones i tenint molt en compte que sigui integradora”.

El consistori manlleuenc té pressupostada l’activació de la ZBE en 183.000 euros, la meitat dels quals subvencionats per la Generalitat. Aquest finançament inclou tota la senyalística, que caldrà estendre fins a carreteres com l’Eix Transversal; les càmeres de control, les campanyes prèvies d’informació i educació ambiental o l’esquema de futurs aparcaments on deixar els cotxes no admesos a la ZBE.

El mapa concret de la zona es donarà a conèixer dilluns, però abraça tot el nucli urbà exceptuant àrees i carrers imprescindibles perquè els camions puguin arribar fins a la ronda nord, com ara el passeig del Ter o la zona de l’Arborètum i la rotonda de les piscines.“Hem d’entendre que és imprescindible avançar en aquesta direcció, per qualitat de l’aire i per salut”, reitera Garcia. Confia que el compromís es visibilitzi dilluns en una aprovació per unanimitat.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 216 persones.