QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Una tarda en un control dels Mossos: dels sospitosos de vendre mòbils falsos al cotxe multat per córrer massa

EL 9 NOU passa una estona i conversa amb agents de Trànsit

16.23h. Dissabte. EL 9 NOU acompanya una patrulla dels Mossos a fer un control d’alcoholèmia a la rotonda d’entrada a Gurb, a la B-521, a tocar de Piscines Dodas. Quan el caporal Ricard i l’agent Juli es disposen a muntar-lo, reben un avís per ràdio en què s’alerta que s’ha aturat un vehicle a Orís, a la sortida de Can Branques (76) de la C-17, després d’una persecució des de Ripoll.

Van a donar-hi suport. Mentre circulen activen els llums i quan hi ha cotxes a prop, la sirena. “La posem per la seguretat dels altres conductors i també la nostra. El que no veu els llums, sent la sirena”, expliquen. Quan hi arribem, ja hi ha quatre patrulles més d’Osona i el Ripollès (dues de Trànsit i dues de Seguretat Ciutadana). Baixem.

Hi ha un vehicle amb matrícula anglesa i quatre joves a fora. El 112 ha rebut una trucada des de Ripoll alertant d’un sospitós que semblava que vengués mòbils sostrets. Una patrulla l’intercepta a dins d’un vehicle i el comença a seguir pel municipi. El cotxe agafa la C-17 i, en observar presència policial, accelera. Condueix temeràriament per la via que connecta amb Osona fins que l’aconsegueixen aturar amb més suport policial. Hi ha quatre ocupants. Els escorcollen, tant a ells com a l’interior del cotxe. Hi troben mòbils. Estan encapsats amb caixes d’iPhone, però no ho són. Ni la pantalla ni el sistema operatiu corresponen a Apple. Tot apunta que volien col·locar els aparells. Mentre els agents de Seguretat Ciutadana fan aquestes comprovacions, els de Trànsit ja han fet les proves d’alcohol i drogues al conductor, que dona negatiu. S’obre una investigació i el conductor acaba pagant una multa.

Reprenem la marxa. A l’altura de Manlleu, ens trobem amb una moto avariada. El conductor disminueix la velocitat mentre alerta la resta –amb els missatges lluminosos– que frenin. Es col·loquen a prop de la moto i demanen als dos joves ocupants, que estan ben col·locats en un voral, si necessiten ajuda. No hi ha cap perill associat i ja esperen la grua. Els Mossos els concreten el punt quilomètric de la C-17 i tornen cap a Gurb, on es disposaven a fer el control.

El test de drogues del conductor, negatiu C.F.


17.15h. Munten el control en sentit nord. Fan diversos testos. Paren conductors de forma aleatòria. Tots negatius. Mentre un els fa bufar, l’altre repassa matrícules i conductors. Aturen un cotxe d’importació que dies enrere va sobrepassar-se de velocitat a la C-17, a l’altura del radar del Pinós. La matrícula és temporal i li queden poques hores perquè li col·loquin l’espanyola. Li notifiquen que té una multa i que si la paga abans del termini l’import es rebaixa a la meitat. Al cap d’una estona desmunten control, a la matinada n’hi haurà més. En aquesta tarda policial de dissabte, no hi ha hagut positius ni en drogues ni alcoholèmies. De fet, passa sovint que els Mossos de Trànsit hagin de desmuntar controls per anar a atendre altres incidents.

ELS CAPS DE SETMANA JA SABEM QUE HI HAURÀ ALGUN POSITIU”
Qui ha viscut força vivències vinculades a la conducció i a la beguda és l’agent Pep Gallifa, de Balenyà. Fa 15 anys que és mosso d’esquadra i 10 que forma part de la unitat de Trànsit. Relata que la feina d’aquest tipus es concentra sobretot en caps de setmana i en zones d’oci nocturn, “on hi ha més probabilitat de consum d’alcohol i substàncies”. De fet, remarca que “la majoria d’accidents de cap de setmana són de matinada i amb alcoholèmies. Abans d’arribar ja sabem que hi haurà algun positiu”.

Amb tots aquests anys d’experiència, les ha vist de tots colors. “La típica frase d’una persona que dona positiu és: ‘Jo controlo”, explica. A més d’això, també hi ha els que es posen a córrer o fer flexions per fer baixar l’alcohol, o els que es posen a plorar perquè la taxa és penal (0,60 mg/l). Més enllà d’això, “de bestieses ens en trobem moltes”. Per exemple, una vegada van immobilitzar el cotxe d’un jove per anar begut. Aquest va avisar el seu pare perquè el recollís, li poguessin treure el parany i així l’adult es fes càrrec del vehicle. Resulta, però, que el pare també va donar positiu. “En lloc d’un n’hi va haver dos i també vam haver de posar el parany al cotxe del pare”, recorda.

Una altra: fa un mes i mig van veure com un cotxe de petites dimensions reculava en veure presència policial. No hi va haver èxit en la fugida. Tal com rememora, “a dins vam veure moltes cames i peus. D’un Nissan Micra van baixar-ne vuit persones”. I el pitjor de tot plegat és que havien d’anar a Ripoll i el conductor va marcar una taxa penal. “Si haguessin sortit a la C-17, allò hauria acabat fatal”, subratlla.

L’agent i el seu company “van tornar a néixer” mentre anaven a un control del Carnaval de Torelló d’enguany. Circulaven per la C-17 i es van trobar amb un vehicle que circulava en sentit contrari. Per sort, van poder esquivar-lo i aturar-lo al cap d’uns quilòmetres. A dins hi anava un conductor de 40 anys i dues noies de 18 “begudíssims”. Tal com remarca, “no hi va haver cap accident frontal de miracle”.
L’agent remarca que cada vegada que hi ha accidents de trànsit amb víctimes mortals –un codi 60– també se’ls encongeix el cor. I massa vegades comproven que “si no hi hagués hagut alcohol o drogues a dins el cos no s’hauria produït”. “L’alcohol i les drogues no són compatibles amb la conducció”, conclou.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 169 persones.