El Departament de Territori de la Generalitat apressa l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) perquè concreti la programació del tall de circulació a la línia R3 previst per aquest estiu derivat de les obres de construcció de la doble via entre les estacions de Parets i la Garriga.
Ho fa el secretari de Mobilitat i Infraestructures a través d’una carta dirigida a la presidenta d’Adif, María Luisa Domínguez González, que va ser enviada divendres de la setmana passada i que, per ara, no ha tingut resposta. En el text, al qual ha tingut accés EL 9 NOU, Sanglas reitera –havia enviat una altra carta el 2 de juny amb la mateixa petició– la necessitat de poder programar “amb temps i forma” un pla alternatiu de transport.
També han demanat aclariments sobre l’afectació que hi haurà al servei per les obres de la línia R3 els col·lectius d’usuaris aplegats en entitats com Perquè no ens fotin el tren o l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP).
Entre d’altres, demanen serveis directes entre estacions com les de la Garriga i Centelles fins a Barcelona per garantir un temps de viatge competitiu. Denuncien que si els autobusos fan el recorregut aturant-se a totes les estacions sense servei els temps de viatge es poden arribar a doblar i, per tant, el tren deixarà de ser una opció competitiva mentre hi hagi el tall per obres.
Territori, però, fa més peticions al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. En la mateixa carta dirigida a la presidenta d’Adif i en una altra dirigida a Xavier Flores, secretari general d’Infraestructures del Mitma, es demana que es posi calendari als trams pendents de desdoblar de la línia R3 perquè l’any 2030 “estigui garantida la duplicació completa del tram entre Barcelona i Vic”.
Assegura que és “prioritària” la definició i programació del desdoblament entre Montcada i Parets i entre la Garriga i Centelles. Això passa per encarregar els estudis informatius i, un cop fet, els projectes constructius per poder executar les obres. També recorda que cal seguir avançant en el sector entre Centelles i Vic on ja s’ha encarregat l’estudi informatiu.
En els escrits, el secretari de Mobilitat i Infraestructures recorda la importància que té aquesta línia per articular el territori –de Barcelona a Puigcerdà– i garantir-hi la mobilitat amb transport públic i com aquesta es veu limitada, ara, per una infraestructura de via única amb menor capacitat i fiabilitat.
En la carta a la presidenta d’Adif, Sanglas també li demana que els facin arribar un informe detallat sobre les causes i elements afectats en la incidència del 6 de juny que va afectar la catenària entre les estacions de Torelló i Manlleu, va obligar la intervenció dels Bombers i va aturar el servei entre Vic i Ripoll.
LA CAMBRA RECLAMA ASSEGURAR EL DESDOBLAMENT SENCER PEL 2030
La Cambra de Comerç de Barcelona ha inclòs el desdoblament de l’R3 fins a Vic entre els 20 projectes d’infraestructures de transport que consideren prioritaris executar abans del 2030. El document conclou que caldrien uns 50.900 milions d’euros d’inversió fins al 2040 per corregir el dèficit d’infraestructures viàries, ferroviàries, ports i aeroports.
La Cambra apunta que és clau assegurar la segona fase del Pla de Rodalies (2025-2030), on s’inclou el desdoblament fins a Vic. En aquest sentit la corporació defensa que el desdoblament de l’R3 fins a Vic “és essencial per construir una Catalunya en xarxa i descentralitzada que contribueixi al progrés econòmic i social del conjunt de territoris”.
{{ comment.text }}