EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Un 12% dels joves d’Osona deixen els estudis abans d’hora, sense acabar l’ESO

Ha nascut a la comarca una escola de “noves oportunitats” perquè es formin i treballin


27/03/2023
Manlleu

Un de cada cinc joves d’Osona abandona els estudis en edat prematura, arribant, com a molt, a l’ESO, i un 12% del total –el que equival a 220 nois i noies– ni tan sols això, és a dir que no tenen el graduat escolar. Amb l’objectiu de donar resposta a aquesta circumstància i fomentar la seva inserció laboral i educativa, tenint en compte que sovint es tracta, a més a més, de joves en situació de vulnerabilitat, ha nascut a la comarca la Fundació Albir. La institució es defineix com “una escola de noves oportunitats” i té la seu a l’edifici de la Fundació Antiga Caixa Manlleu. Està en funcionament des de l’octubre de l’any passat, però divendres es va constituir formalment en un acte amb tots els actors implicats, una suma del sector públic i el privat.

L’alcalde de Manlleu, Àlex Garrido, va explicar que “la necessitat de crear el projecte neix uns anys enrere, després d’haver detectat un problema social molt evident respecte a l’abandonament escolar excessiu a la comarca d’Osona, però també a escala de país”. En aquests moments, la fundació treballa amb prop de 180 alumnes i l’objectiu és arribar a una mitjana d’entre 400 i 500 a l’any en un futur proper.

Unes xifres que, segons Garrido, van de la mà amb les dades sobre l’abandonament escolar o de joves que arriben d’altres països i que, com que no s’escolaritzen, tampoc tenen la capacitat d’entrar al mercat laboral. En números absoluts, consten a la comarca mig miler d’alumnes que abandonen anualment de forma prematura els seus estudis i uns 750 que hi arriben des d’altres llocs del món, sobretot a les ciutats de Vic i Manlleu.

Des del vessant empresarial i sobre la implicació dels sectors productius de la comarca, el president d’Ausa Futur, Joan Font, es va mostrar molt satisfet de col·laborar amb la fundació a través de la unió del sector público-privat, per tal que “els recursos s’utilitzin de la millor manera possible i les experiències prèvies que ja tenim de gestionar aquest tipus de projectes, com és el cas de la Fundació Impulsa, ajudin a materialitzar-ho”.

El president de l’Escola de Noves Oportunitats, Jordi Valldeoriola, va incidir, per la seva banda, en el fet que el projecte, d’iniciativa público-privada, neix de la suma de Creacció, els ajuntaments de Vic i Manlleu, el Consell Comarcal d’Osona, el Consell Empresarial d’Osona, la Cambra de Comerç, Ausa Futur, la Fundació Impulsa i l’Associació d’Empresaris de Manlleu. Entre algunes de les dades que més preocupació generen hi ha que un 18% de les persones joves no accedeixen a formació postobligatòria quan surten del sistema educatiu. En aquesta línia, Valldeoriola deia que “molts d’ells han tingut processos d’escolarització complexos, desafecció escolar, situacions de ruptura que generen malestar” i que “creem un centre educatiu que ha de ser un nou espai d’oportunitats on els nostres joves puguin definir el seu projecte personal i professional”.

En aquests moments, l’escola compta amb 13 professionals en un equip d’educadors socials, mestres i psicòlegs, que treballen amb un perfil d’alumnat d’entre 16 i 29 anys. Molts d’ells es troben des d’un primer moment amb una manca d’equitat educativa i tenen situacions difícils fruit de desigualtats econòmiques, socials, culturals i fins i tot problemes de salut mental. Tot plegat dibuixa un entorn complex i els posa en desavantatge en termes educatius en comparació amb altres joves.

Albir disposarà d’entrada d’un centre de formació a Manlleu i Vic, però gràcies a la unanimitat ratificada al Consell d’Alcaldes i al Consell Comarcal d’Osona la voluntat és que compti amb més punts d’actuació arreu del territori i, d’aquesta manera, donar cobertura al màxim de joves possible.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 102 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't