La Generalitat descarta una variant per resoldre el problema del trànsit a Roda, però sí que s’ha compromès amb l’Ajuntament a pacificar la carretera que travessa el poble. De quina manera ho concretarà el projecte que guanyi la licitació ja en curs, però l’executiu preveu per a les obres uns 2,5 milions d’euros, és a dir que, segons l’alcalde, Toni Mas (ERC), “no serà una actuació d’un pas elevat o pintar passos de vianants, sinó replantejar la via” i trobar solucions perquè hi puguin conviure vehicles a motor amb bicicletes i veïns i veïnes a peu.
Això podria incloure des de noves rotondes fins a eixamplar voreres o repensar l’accés al polígon de Malars, però els detalls els concretarà el projecte a executar.
En paral·lel amb les millores que arribin del Departament de Territori, a qui pertany la carretera, el govern municipal també té previstes mesures a curt i mitjà termini. Una és endreçar el joc de semàfors i “que en hora punta se sincronitzin per posar-se en verd i permetre avançar de pressa, com a la Meridiana o al carrer Aragó de Barcelona”, explica Mas, fora d’aquests moments es prioritzaria “que anessin saltejats” i, així, moderar la velocitat dels vehicles.
Una altra estratègia ja prevista, a banda de la gran assignatura pendent de l’accessibilitat, és revisar els sentits dels carrers: “Tenim detectat que qui es coneix Roda fa els trajectes molt ràpid, però qui no pot passar quatre cops pel mateix lloc, la qual cosa genera molta mobilitat interna”.
La bateria d’accions impulsades a escala municipal beuen d’un problema de trànsit que és endèmic a Roda, però que s’agreuja quan hi ha circumstàncies excepcionals. Ho certifica l’actual tall del pont vell, però també les cues que es generaven a la carretera principal quan Manlleu va fer obres, per exemple, al de Can Molas.
“Des del 1998 que l’Ajuntament ha tirat endavant documents i estudis de mobilitat, però la majoria de solucions no s’han arribat a aplicar tot i tenir-les definides”, diu l’alcalde.
El govern municipal està mirant de posar-hi mà havent musculat més els seus serveis territorials, i amb iniciatives com la taula de treball que es va crear abans de les eleccions. Un òrgan que ha tingut contacte bilateral amb diversitat d’actors, tant favorables a la variant com contraris. Mas assegura, en aquest sentit, que “així com la Generalitat descarta la variant, nosaltres no tanquem la porta a cap opció. Volem treballar pel consens de Roda”.
Segons les dades de què disposa l’Ajuntament, la C-153 registra un trànsit diari de 15.000 vehicles al seu pas per la Creu de Codines. La xifra baixa a uns 12.000 al semàfor del CAP i a 2.500 al Pla Xic, ja superada la rotonda de l’antiga escola Emili Teixidor.