Empreses
Laboral
Economia Verda
Pagesia
Economia domèstica
Empreses amb futur

Tecnologia punta per imprimir

Gràfiques Manlleu, pilotada per la tercera generació de la família Contijoch, fa camí cap a la indústria 4.0 i preveu desplegar-se cap a altres sectors més enllà de l’alimentari

El 9 Nou
17/04/2021
Manlleu

Gràfiques Manlleu, amb 102 anys d’existència, és el fruit d’una curiositat de lletraferit del seu fundador, Antoni Contijoch, que era cansalader de professió. El seu fill Joan Contijoch és qui va impulsar l’empresa tecnològicament i el seu net, l’actual director general, Jordi Contijoch, ja aplica tecnologies de la indústria 4.0. Tot plegat aplicant una manera que va aprendre del seu pare: no tenir por, no arronsar-se i alhora saber adaptar-se “en un sentit darwinià, que vol dir adaptar-se al medi canviant”, diu Contijoch, que hi afegeix que ara “s’ha de complementar amb la comprensió que els recursos són finits. Res es crea o es destrueix, simplement es transforma. Ens hi hem d’adaptar”.

A la seva empresa, hi ha des de fa tres anys una nova màquina que imprimeix 18.000 fulls d’etiquetes per hora i ho fa amb aplicacions de les noves tecnologies com el fet de tenir vuit càmeres que llegeixen tot el que imprimeix, controla i fa rectificacions. Això els permet ser flexibles en la producció, fet que cada cop demanen més les empreses. Aquesta adaptació ja la va aplicar l’empresa el 2008 quan, per la crisi general, es va haver de replegar i va perdre la producció de catàlegs que representaven el 40% de la producció. Es va impulsar el departament comercial i ara la principal producció és la d’etiquetes de paper per al sector alimentari, amb criteris d’eficiència, productivitat i sostenibilitat.
Amb 65 persones i situada en un espai de 5.500 metres quadrats al polígon de La Coromina, Gràfiques Manlleu treballa per a clients com Nestlé, Coca-Cola, Mahou, Damm, Calidad Pascual, Schweppes o Gallina Blanca. El percentatge directe d’exportació representa un 17,5%, mentre que l’indirecte arriba fins al 35%.

Aquest any 2020 ha estat marcat per la pandèmia. Dels dos canals de venda, el d’Horeca s’ha vist reduït de forma dràstica i tot i que s’ha compensat per l’increment del canal de grans superfícies, a nivell macro ha suposat una reducció de la xifra de negoci d’un 10% respecte a l’any 2019. “La lectura que n’hem tret és la necessitat de desplegar-nos cap a altres sectors on no tenim presència”, explica Contijoch.
Mentrestant, l’empresa està desenvolupant un projecte de robòtica col·laborativa amb Universal Robots i una enginyeria local, EDEfi, per tal de maximitzar l’eficiència productiva en la línia d’exportació.

LA PREGUNTA

Creu que seran positius els aranzels anunciats per Donald Trump?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't