QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Torelló compra, finalment, la nau dels carrossaires per 849.000 euros

La inversió ja estava prevista al pressupost del 2019 i l’operació es va tancar la setmana passada

La Sareb, el banc dolent, ja no pot fer fora els carrossaires de Torelló de l’antiga nau de Cata si surt un comprador després que l’Ajuntament, que el tenia llogat des del 2010, hagi adquirit finalment l’immoble per un cost total de 849.000 euros amb l’IVA inclòs. L’operació es va tancar el penúltim dia de l’any, dimecres de la setmana passada, i per tant ha mantingut el preu fixat que van pactar el consistori i la Sareb a l’estiu si es tancava abans d’acabar l’any de 702.000 euros. Encara que a última hora la Sareb es va enrocar i “si no liquidàvem l’IVA no venien la nau”, assegura l’alcalde, Marçal Ortuño (ERC-JpT), que diu que l’import de la part fiscal s’ha assumit amb partides no executades durant el 2020. Remarcava, però, que es va aconseguir negociar el preu dels 702.000 euros per un edifici que està valorat pel doble.

Aquesta, la de l’adquisició, era una de les dues opcions que es va plantejar el nou govern republicà, que va heretar la compra projectada pel darrer pressupost del govern liderat per l’exalcalde Santi Vivet (CiU), el del 2019, quan es preveien 554.800 euros. Ortuño recorda que el juliol del 2019, quan van pactar el pla de xoc amb la CUP, van acordar destinar els diners previstos per a aquesta nau i les Serrasses a altres actuacions perquè per qüestions jurídiques i de preu no es podia fer la compra abans d’acabar aquell any. En el pressupost per al 2020 es van mantenir les partides amb el compromís d’estudiar una altra opció, la viabilitat de construir una nau nova en per fer-la totalment a la carta de les necessitats de l’activitat. Després de mesos es va xifrar en 1,8 milions la nau nova, que per terminis, apunta Ortuño, no podria ser una realitat en aquest mandat.

L’alcalde remarca que la compra s’ha fet “amb el consens de les colles carrossaires”, amb qui es van reunir per darrer cop fa quinze dies. Segons Blai Marginedas, coordinador del Carnaval, “els hauria agradat la nau nova, però no es veia viable a curt termini i davant la incertesa del que pot suposar no tenir-la era millor apostar per la compra” de la nau actual i fer-hi les reformes pertinents. Amb aquesta previsió ja hi ha una partida de 300.000 euros al pressupost d’aquest any per adequar-la a partir de les necessitats que aportin els carrossaires, amb qui es reuniran de nou les properes setmanes, segons Ortuño. També hi havia 75.000 euros per adequar aspectes de seguretat que s’haurien invertit encara que s’hagués mantingut el lloguer.

Des dels grups de l’oposició, Cesc Manrique (CUP) considera que “és un pas endavant tenir una nau pròpia”, encara que “té moltes limitacions i érem partidaris de fer una nau nova”. Lamenta que “s’ha encarit per haver pagat l’IVA”. Ara, afegeix el cupaire, cal treballar per “habilitar-la amb les millors condicions i que pugui tenir usos més enllà com vincular-hi una escola d’oficis”, un aspecte que també apunten des del govern. Neus Codina (JxCat) diu que “des del primer moment hem defensat que les colles han de tenir un espai assegurat i no estar pendents d’una decisió de la Sareb de fer-los marxar”. De fet, la compra de l’antiga nau de Cata ja era la seva prioritat i “faltarà desenvolupar un projecte concret i ambiciós respecte als usos”. Des del PSC, Joan Carmona comenta que també era la primera opció, ja que “no era qüestió de pagar lloguer i alhora preparar una nau nova” i que “si els carrossaires i hi estan d’acord, nosaltres també”.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 138 persones.