Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Un laboratori on tot està per descobrir

Les escoles bressol municipals de Vic commemoren el desè aniversari

Una petxina recollida entremig de la sorra de la platja té un pes i una textura concreta. Fa olor de mar i, a diferència d’una de plàstic, si cau a terra es pot trencar. Detalls com aquests són els que descobreixen cada dia els infants de les escoles bressol municipals de Vic (EBMV). Deu anys després que les estrenessin els primers alumnes, s’emmirallen en el projecte que ha fet popular la localitat italiana Reggio de l’Emília i que ho posa tot a disposició dels infants perquè aprenguin experimentant. A ulls dels nens i nenes, l’escola es converteix en un laboratori on, sense saber-ho, interioritzen conceptes que els seran d’utilitat tota la vida: posar i treure pilotes d’un recipient equival a jugar amb la idea de buit i ple i recollir-se el plat de taula, treballar l’ordre i la motricitat. “L’impacte d’una descoberta feta per ells és molt més gran que qualsevol cosa que els ensenyem”, destaca Marta Casellas, directora de les EBMV.

Els centres, que són tres i estan ubicats als barris dels Caputxins, l’Horta Vermella i la Serra de Sanferm, celebren aquest curs el desè aniversari. Van néixer per iniciativa de l’Ajuntament quan la Generalitat va decidir intervenir en el sector de les escoles bressol, amb l’objectiu de crear places públiques i facilitar l’escolarització de 0 a 3 anys. L’actual alcaldessa de Vic, Anna Erra, ho va viure aleshores com a regidora d’Educació i explica que la seva posada en marxa va ser “un repte i una oportunitat”. L’obertura dels centres públics es va traduir en la desaparició de tres de les vuit llars d’infants privades que hi havia a la ciutat, concretament el Ralet, l’Airina i la de la Serra de Sanferm. “Les vam fusionar amb les públiques. Teníem clar que ens havíem de nodrir del pòsit que havien acumulat amb anys de bona feina”, recorda Erra. El camí, vist amb perspectiva, ha desembocat en “un projecte d’èxit, referent en innovació i de molta qualitat”, però això no treu que el primer impacte va ser dur. Montse Portet, educadora del Ralet i ara coordinadora de l’EBMV Caputxins, recorda que “ens va fer mal, semblava que es qüestionés la nostra tasca. Tot i això, ara penso que formar part d’aquest nou model va ser un regal. Les persones que ja hi érem aleshores hem crescut moltíssim tant personalment com professional”.

La idea de l’escola com a laboratori es tradueix, segons Casellas, en “mil oportunitats de joc i aprenentatge” i la voluntat no és altra que els infants descobreixin a partir de la vida quotidiana: des de reconèixer l’ombra d’un mateix quan es reflecteix a la paret fins a palpar la sorra escolant-se pels forats d’un colador. L’educador assumeix un rol d’acompanyament però importantíssim, perquè als centres “tot està pensat perquè els nens i nenes hi trobin el que necessiten en cada moment evolutiu”. Un altre tret distintiu de les escoles bressol municipals de Vic és un silenci i una calma que, tot just travessar el llindar de la porta, dista molt del xivarri habitual on hi ha infants: “Creem un ambient en què la prioritat és el benestar. Si els nens i nenes estan ocupats, perquè els espais i materials satisfan les seves necessitats, es nodreixen, estan tranquils i poden aprendre”. En aquest ambient hi té també un paper transcendental el mestre, que els parla en un “to baix i calmat i en una posició propera”.

Des que es van posar en funcionament, per les tres EBMV hi han passat gairebé 1.300 infants i actualment n’hi ha 243 de matriculats, la capacitat màxima. En total hi treballen 36 professionals, però una de les xifres més sorprenents és la del nombre de visites: 2.000 en 10 anys, 1.200 de persones interessades a exportar el projecte a altres llocs i 900 d’estudiants. Des del punt de vista de Casellas, és clau la formació continuada que reben els educadors en metodologia i didàctica, però també en educació emocional i conscient per crear un clima positiu a les aules. L’altra pota és la més visible: espais i materials “molt pensats, que canvien segons el moment evolutiu” dels infants. Casellas hi afegeix també que de centres amb propostes interessants n’hi ha molts, però l’important de Vic és que s’ha fet “a nivell de ciutat, amb tres escoles implicades”. Les famílies apunten en la mateixa direcció. Marta Villegas i Carmen Arroyo, presidentes de l’AMPA de l’EBMV dels Caputxins i l’EBMV Serra de Sanferm, coincideixen que l’equip “ens ho posa molt fàcil per apropar-nos a l’escola”. A banda del model pedagògic i la possibilitat de veure –i viure– en primera persona el creixement dels seus fills, destaquen el vessant de formació que s’ofereix als pares en educació emocional, conscient i fins i tot primers auxilis. Buscar després una escola de Primària que compleixi els mateixos requisits, “tot un repte”.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.