“Arribarà un dia, ho sé del cert, que els osonencs ens llevarem i descobrirem que ens han fotut el tren.” La frase la va escriure l’aleshores periodista d’EL 9 NOU Marta Simon en un article d’opinió el 25 de gener de 2013. El vaticini es produïa enmig d’una onada de protestes per evitar que l’estació de Torelló quedés sense personal. Simon no era l’única que creia que ens estaven fotent el tren, i una mostra d’això és que la seva frase va acabar donant nom a un nombrós grup d’usuaris que, agafant el relleu d’iniciatives anteriors com Renfe Espavila’t, tenia com a objectiu reclamar millores per a l’R3. Tal com remarca Marc Janeras, de Perquè no ens fotin el tren, la sensació aquell gener del 2013 “era que la línia estava condemnada a l’abandonament i la clausura”.
Una dècada després, “no estem en una situació com aquella”, però el que continuen defensant “és que l’R3 es posi al dia i pugui assumir el rol que ha de tenir el tren al segle XXI”. De fet, Janeras considera que les reclamacions de fa 10 anys “continuen ben vigents”, amb l’evolució que cada vegada més gent “accepta la importància del ferrocarril en la mobilitat actual i en un context de crisi climàtica”.
I és que un dels grans èxits de Perquè no ens fotin el tren és precisament haver posat la millora de l’R3 en l’agenda dels polítics i també a primera plana de l’actualitat: “Socialment hi ha hagut un canvi”, apunta Janeras, tot remarcant que com a grup d’usuaris “hem fet més o menys soroll”, però el que ha estat clau ha sigut “arrossegar el consens del territori perquè es moguessin coses a instàncies superiors”.
Uns usuaris que han estat capaços de demanar millores i detectar mancances a la línia, “una situació que sempre ens ha semblat inversemblant”, ja que s’han notificat coses que, per defecte, “una operadora ferroviària hauria de tenir controlades. Això demostra la situació de deixadesa”.
Tota una feina de formiga que, en primera instància, va generar massa crítica –“activistes del tren”, comenten des del grup–, una situació que a l’inici es traduïa en haver de fer tots els papers de l’auca, també d’interlocutors amb l’administració. D’aquesta època en queden imatges com la trobada al restaurant El Triangle de Torelló l’any 2014, en què membres del grup van seure en una mateixa taula amb representants municipals i de Territori de la Generalitat per reclamar que tots els municipis d’Osona i el Ripollès estiguessin dins la tarifa integrada de l’àrea metropolitana.
El pas del temps, la insistència dels activistes de Perquè no ens fotin el tren i un context favorable a potenciar mitjans de transport més sostenibles com el ferrocarril han provocat que “sobretot els últims dos anys” s’hagin trobat moltes més complicitats polítiques.
En aquest sentit, el grup posa en relleu la creació de l’Oficina Tècnica de suport al desdoblament de l’R3, ja que permet recollir les demandes o suggeriments que fan com a usuaris “i convertir-les en propostes tècniques i solvents”, explica Janeras.
Amb tot plegat, des de Perquè no ens fotin el tren descriuen l’actual situació de la línia “amb un optimisme contingut”. Posen en valor l’existència i desplegament del Pla de Rodalies, però tenen clar que després de dècades de promeses incomplertes els agraïments “els farem quan veiem les coses fetes”. Janeras també destaca que a l’usuari “no se li pot demanar més paciència”, i que ara és l’hora de reclamar “competència a qui pot canviar les coses”, que en menor o major mesura són l’Estat –a través de Renfe i Adif– i la Generalitat.
Amb tot plegat, aquest divendres està prevista una concentració a l’estació de trens de Vic per celebrar els primers 10 anys de vida de Perquè no ens fotin el tren, “i així fer notar que el grup continua ben viu”. L’objectiu és que s’hi afegeixen activistes i usuaris de la línia del Vallès Oriental, Osona i el Ripollès. Per aquest motiu s’ha convocat als qui vinguin del sud a agafar el tren que surt de la Garriga a les 19.23h i els que ho facin des del nord, a pujar al que surt de Ripoll a les 19.07h.
Si es compleixen els horaris i el tren va puntual, els dos combois faran parada a Vic poc abans de les 8 del vespre. Tot seguit està previst que a l’estació de la capital d’Osona es llegeixi un manifest amb la idea de visualitzar que “s’han fet coses, però n’hi ha moltes de pendents”.
{{ comment.text }}