EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Un Festus de primavera

La 24a edició del festival de Torelló desplega una vintena d’espectacles, en més escenaris que mai

Serà un Festus amb allò que l’identifica des de sempre –el gust pel risc i el descobriment– i amb un plus simbòlic. Un festival d’arts al carrer “per confirmar la recuperació cultural de l’espai públic, de la vida”, explicava l’alcalde de Torelló, Marçal Ortuño, en la presentació de la 24a edició. I amb una altra novetat: un canvi de dates que ja serà definitiu i que s’havia d’haver produït l’any passat si la pandèmia no ho hagués esguerrat tot. S’abandonen les dates habituals de la primera setmana de juliol, en què la coincidència amb altres festivals potents com el Cruïlla o el Vida restaven públic, i es passa just a l’inici de la temporada. L’any passat, excepcionalment, el Festus va ser de tardor i es va celebrar a finals de setembre, però ara, definitivament, s’estrena el Festus de primavera.
La meitat aproximada de l’agenda del Festus és un rescat d’allò que s’hi havia de veure l’any passat si s’hagués pogut fer amb normalitat. “Es pot dir que portem dos anys preparant-lo”, explica el seu director artístic, Blai Marginedas. L’aposta per portar a Torelló espectacles de música, teatre, dansa i circ amb un toc d’avantguarda, transgressors i fora del mainstream es manté, així com la presència de les arts plàstiques al costat de les escèniques. “També hem mantingut el pressupost que l’any passat s’incrementava, tot i que no es va poder veure reflectit”, explica Xavier Lozano, regidor de Cultura de l’Ajuntament.
La diferència respecte a les edicions normals ve imposada per les restriccions sanitàries que encara es mantenen i que obliguen, per exemple, a prescindir d’escenaris amb públic dret com els que solia haver-hi a la plaça Vella o la plaça de la Vila. “Serà un Festus descentralitzat”, diu Marginedas: 11 escenaris repartits per Torelló, amb aforaments limitats i perímetres. El Festus es farà present des dels jardins Vicenç Pujol fins al pati de Can Parrella passant per la zona esportiva, la plaça Nova, les escoles Rocaprevera i Fortià Solà o el pàrquing de l’Arxiu. Només hi havia un espectacle en escenari tancat, el del Cirvianum, on aquest dijous i divendres havia d’actuar la companyia de circ eia, amb l’espectacle Nuye, actuació que s’ha suspès a darrera hora. Com que la previsió d’horaris es va fer abans de la suavització de les restriccions horàries, està previst que tots comencin, com a molt tard, a les 10 del vespre i s’acabin pels volts de les 11.

ALBERT VIDAL, AL CEMENTIRI

La presentació del Festus es va fer en un dels escenaris més insòlits del festival: el cementiri. Aquí hi actuarà Albert Vidal en dues sessions, divendres i dissabte a les 10 del vespre, amb l’espectacle Inferno. Basat en tres cants de la Divina Comèdia de Dante, el va presentar el novembre de 2019 de l’any passat a L’Atlàntida. O millor dit, al pàrquing del teatre vigatà. El que es veurà a Torelló és una evolució/adaptació de la proposta, que per la seva pròpia naturalesa és diferent en cada escenari. L’actor recita els versos de Dante en italià original del segle XIII, la llengua toscana. El domini del gest comunica allò que se li pot escapar a l’espectador per manca de domini de la llengua, tot i que en el cas de Vic van disposar d’un breu resum de cada part per situar-se. Els cants dels quals parteix l’espectacle (els 3, 4 i 5 de la primera part de la gran obra de Dante) són els que fan referència al descens a l’infern del poeta i la descripció d’allò que hi veu, inclosos els personatges eminents que hi han estat condemnats. Avançant-se a possibles suspicàcies, Vidal deia en la presentació que “no serà un acte banal, i estarà a l’alçada del respecte que mereix el lloc més sagrat de la comunitat”. Fins i tot ho veu com “un homenatge a les víctimes de la Covid-19”. Però és, per sobre de tot, un cant “a la importància de la paraula, en el seu sentit primari”. No és la primera vegada que els rituals de la mort i l’obra d’Albert Vidal es troben. Entre els que ho van viure, no s’oblidarà la performance que l’any 1982 va dur a terme l’actor a la Casa Masferrer de Vic, sota el títol de L’enterrament, en què ell mateix es ficava dins d’un taüt i escenificava el seu funeral, amb el seguici inclòs desfilant pel carrer.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 129 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't