L’excursionisme ripollès està de celebració amb el cinquantenari de la fundació oficial del Club Excursionista Ripoll. Una exposició que es pot visitar fins al 8 de desembre al Museu Etnogràfic mostra imatges, documents, trofeus i objectes relacionats amb una entitat que tot i que es va formalitzar el 1974 té uns orígens bastant més allunyats en el temps. 28 anys abans, el 1946, un grup de joves que sentien atracció per les muntanyes van posar-ne les bases, tal com Alexandre Roca en deixava constància en el seu llibre L’excursionisme a Ripoll, publicat el 1996 curiosament “amb motiu del cinquantè aniversari del Club Excursionista Ripoll”.
Inicialment, els excursionistes ripollesos s’havien volgut anomenar com a El Catllar, però finalment el primer nom va ser Agrupació Excursionista La Rama, sota l’aixopluc d’aquesta entitat ripollesa. Els problemes de convivència van forçar-ne la sortida, i el club va passar a denominar-se Club Excursionista Pirenaic, com a delegació d’aquesta entitat barcelonina. El local social es va ubicar al cafè de Cal Pep, de la plaça dels Porcs, i a l’establiment de la cooperativa L’Econòmica Ripollesa, del carrer dels Valls.
L’emancipació de 1974 es va produir per les dificultats de gestionar ajuts en l’àmbit provincial, perquè es pertanyia a un club ubicat a Barcelona. Encara que hi va haver associats que es van enfadar i van estripar els carnets, el club va emprendre el camí com a Club Excursionista Ripoll, es va situar a l’antic Casino de la plaça Gran primer i al cafè de la Lira més tard. De llavors fins aleshores la secretaria del club es va instal·lar al carrer Progrés primer, a Can Nicolau després i darrerament als locals socials de la Sala Eudald Graells.
A banda de les excursions periòdiques que han realitzat els seus membres, el club ha organitzat diverses activitats en el decurs de la seva història. No totes estan únicament relacionades amb l’excursionisme sinó que també n’havia realitzat de ciclistes als seus inicis, i posteriorment va incorporar una secció d’esquí. L’any 1958 es va crear la secció fotogràfica. Durant els anys seixanta l’esbart infantil del club va participar en diferents festivals folklòrics, i es van organitzar activitats relacionades amb la llengua catalana, juntament amb l’associació ARIC. A més el 1966 es va portar per primera vegada el pessebre al cim de Sant Amand. A banda de les marxes excursionistes i d’orientació, tant per a infants com per a adults que ha organitzat anualment, també ha assumit la preparació de diverses marxes excursionistes de Catalunya. Francesc Morera i Enric Colomer n’han estat els presidents més longeus.