La directora general de Frit Ravich, l’empresa de patates, fruits secs i dolços, Judit Viader, va fer divendres passat al matí un resum clar i concís de com l’empresa ha fet la transformació digital en els darrers dos anys i com encara, ara, els canvis cap a la indústria 4.0 en el procés productiu. Com va recordar, la seva no és una empresa molt complexa pel que fa a la producció “fregim patates i torrem fruits secs”, va dir, però sí que ho és la comercialització i la distribució –serveixen els productes en 24 hores a qualsevol punt i visiten els 50.000 punts de venda més de 40 vegades a l’any– i el fet que conviuen quatre empreses en una. Cal afegir, a més, que té una tipologia molt diversa de clients: des de la parada al mercat fins als grans supermercats, els bars de barri o els hotels.
Amb una facturació de 235,6 milions d’euros i un miler de treballadors, Viader va explicar que “vam veure que abans que la innovació hi havia la digitalització”, perquè és amb la digitalització que “s’ha actuat amb més nombre de treballadors” aconseguint una organització transversal. Això vol dir que s’han impulsat grups interns de comunicació que permeten a tothom accedir-hi, “i tot queda escrit”, amb subgrups per a diferents gestions, o que s’ha fet una aplicació de mòbil per als clients i en menys d’un any ja n’hi ha mil que l’utilitzen “i volem arribar a 5.000 aquest any. Tinguem en compte que hi ha més de 4.000 referències”, va dir Viader, que va afegir que això és una eina que ajuda els comercials “i no els treu la feina. El cara a cara amb el client continua sent el més important, però ara amb la comanda ja feta digitalment poden donar valor afegit”. De fet, els resultats l’avalen perquè explica que amb l’ús de l’aplicació el darrer any han augmentat les vendes un 25%.
I és que Viader va voler remarcar que l’important en la digitalització “són les persones. La tecnologia és una eina com una altra”. Aquesta digitalització l’aplicaran també a la mobilitat i amb l’ajuda d’un departament de smart data es pot personalitzar per a cada client la futura demanda, “quan es coneix el client, ja s’ofereix el que necessita”. Tot plegat permet també ajustar, va explicar, els descomptes i no generalitzar-los. “És un canvi cultural. I hem de tenir en compte que els clients ja són digitals” i, per tant, tot flueix. Feta la digitalització, la innovació també es té en compte perquè cada vegada “es va cap a productes més sans seguint les tendències del mercat”. Tampoc es deixa de banda la intel·ligència artificial, que “s’aplica a operacions de servei al client i sobre la qual estem vigilants”.
Frit Ravich produeix 83.000 quilos de productes cada dia, té 34 delegacions a tot l’Estat i ven el 35% a Espanya, el 45% a Catalunya i exporta un 5%. La clau de la transformació, però, va dir Viader, ha estat “donar valor a la gent”.
Emprendre des de la cuina de casa
El pare de Judith Viader era comercial en una empresa, però amb l’ànim de donar feina a un amic que havia estat malalt durant anys va emprendre, amb dues persones més, un negoci de xurreria. “Les patates es fregien a la cuina de la casa d’un dels socis i més tard, a l’hort del meu pare. De tots dos llocs els van fer fora”, explica Viader. I llavors van obrir la producció en una nau de 200 metres quadrats. Viader va comprar les participacions de la resta dels socis al cap d’uns vuit anys i va engegar el que és Frit Ravich.
{{ comment.text }}