Javier López i Alex Rodriguez. Vic
La directora d’innovació d’ACCIÓ (Agència per la Competitivitat de l’Empresa), Mariona Sanz, ha atès al Sense Boira per explicar en profunditat quina és la feina que realitza ACCIÓ, com ajuda a les empreses catalanes i quina importància té que un esdeveniment com aquest es realitzi al nostre pais.
Quina és la funció d’ACCIÓ al Mobile World Congress?
Som l’agència encarregada de portar la presència catalana al congrés; és a dir, assegurar la seva presencia, el seu espai. D’altra banda, treballem molt per arribar, no només a empreses relacionades amb el sector TIC, sinó a totes les empreses catalanes en general. Per tant, organitzem activitats perquè les empreses del sector industrial i empresarial coneguin la potencialitat de les tecnologies mòbils.
En resum, treballem perquè el sector TIC tingui presencia en el MWC i per què les empreses catalanes de tots els sectors es puguin aprofitar per transformar els seus negocis.
Com pot ajudar el Mobile World Congress a desenvolupar l’ecosistema d’innovació catalana?
Ja portem 13 edicions del MWC i el Mobile World Congress és un factor que ja ha dinamitzat l’ecosistema d’innovació a Catalunya. De fet, per un costat ha sigut tractor del naixement de moltes empreses del sector tecnològic i del seu creixement. A més, ha donat l’oportunitat a empreses i actors provinents de l’àmbit tecnològic que, gràcies al MWC, han identificat socis i han pogut desenvolupar tecnologies al voltant de la tecnologia mòbil. Per exemple, un stand de tecnologia dron que, fins aleshores, no havien estat presents.
El Mobile és un aparador de tecnologia, però també un lloc on es fan negocis
Respecte a l’impacte econòmic, que aquest esdeveniment es celebri al Mobile World Congress quin impacte té?
Té dos grans impactes: el primer, el turisme tecnològic. A nosaltres, el que ens agrada pensar, és que el Mobile té impacte econòmic pel que fa al teixit empresarial. Gràcies al Mobile, les empreses creixen, fan negocis, tanquen contractes… Una vessant està més relacionada amb el mateix esdeveniment i l’altra amb el negoci que es desprèn. El Mobile és un aparador de tecnologia, però també un lloc on es fan negocis.
Quina importància té la inversió estrangera en el Mobile World Congress?
El Mobile World Congress és el congrés mundial dels mòbils. Per tant, tots els operadors internacionals hi són, excepte Apple que té la seva pròpia dinàmica. Evidentment, la inversió estrangera és important per què venen les grans empreses que, al final, acaben invertint.
D’aquest networking que permet el Mobile World Congress, quin acord destacaria que hagi sigut un cas d’èxit?
Nosaltres acollim en el nostre stand a empreses que no es poden permetre estar soles en el Mobile World Congress. El fet de poder estar present ja els hi suposa un avantatge competitiva molt important. Hi ha casos d’empreses que han estat amb nosaltres al Mobile i que gràcies a això ara ja tenen el seu propi espai. Per exemple, hi ha una empresa que es diu OpenTrains, especialitzada en temes concrets de software, que ara mateix ja té el seu espai propi. Un altre exemple seria ICAR Vision, una empresa especialitzada en reconeixement facial. Ara, aquesta empresa està a l’entrada del Mobile gràcies a la seva tecnologia… Són exemples d’empreses que s’han aprofitat de les facilitats que nosaltres els hi hem donat per estar allà presents i de poder fer negocis.
Podríem dir, llavors, que ACCIÓ fa una funció de propulsió…
Totalment. Si aquestes empreses haguessin d’anar a Los Ángeles, per exemple, no tindrien el mateix impacte del que han pogut tindre aquí. A Barcelona tenim tot el món a la nostra ciutat durant una setmana.
Pel que fa a les empreses catalanes, quines hi participaran?
Actualment, al nostre stand hi ha 73 empreses. Tenim empreses de diferents àmbits. En funció de la seva especialitat, cada una fa un tipus de negoci o un altre. Hi ha algunes que ofereixen productes relacionats amb el món hardware, d’altres que busquen softwares, aplicacions…
Aquestes empreses són escollides per vosaltres o són elles les que venen directament?
Nosaltres fem una crida. A partir d’aquí, fem una selecció. Fixem una sèrie de criteris i, finalment, escollim el llistat final.
En els darrers anys, hi ha hagut molta polèmica per si el MWC acabés marxant de Catalunya. Què suposaria que, finalment, ho fes?
Ja portem 13 edicions. Segurament, seria un impacte molt important. Després de 13 anys, que no hi sigui… De totes maneres, les empreses catalanes estan preparades per si han de sortir al món. De moment, el contracte és fins al 2023, això està asseguradíssim, les coses s’estan fent molt bé i és el millor lloc possible per realitzar aquest esdeveniment.
Barcelona ofereix unes prestacions molt interessants: Europa entre Amèrica i Àsia, i Barcelona és una ciutat fantàstica, encara millor en aquesta època de l’any si compares amb altres països europeus. De totes maneres, les bases estan establertes per si s’ha de sortir.
Quin impacte ha tingut l’aplicació de l’article 155 a les polítiques d’innovació de les empreses catalanes?
Les mateixes que ha tingut, en general, a tota la Generalitat: la paralització de la presa de decisions en molts àmbits. Tenim un pressupost prorrogat i estem esperant que hi hagi la projecció d’un nou Govern. A nosaltres, com ACCIÓ, no ens ajuda molt aquesta pròrroga.
ACCIÓ vol continuar sent molt vinculant en el desenvolupament empresarial d’aquest país
Si finalment aquest esdeveniment es celebrés en un altre país, ACCIÓ també donaria suport a les empreses catalanes?
Sí, de fet nosaltres ja ho fem. Anualment, fem una sèrie de missions estratègiques, seleccionades en funció de la demanda que tinguem des d’un punt de vista empresarial i la potencialitat d’on anem. Ara, al mes de març per exemple, anem a la Hannover Messe, que és la fira més important industrial, centrada ara en la indústria 4.0. És evident que l’avantatge que ens suposa tenir el MWC a Barcelona no és comparable. La presència que podem garantir al MWC de 73 empreses és brutal.
Actualment, hi ha més empreses que accedeixen a participar amb vosaltres respecte als anys anteriors?
I tant. Ara ja ens estem consolidant. Any a any hem anat creixent.
Innovació sembla sempre lligat a millora tecnològica. Però, innovar és una actitud en qualsevol àmbit empresarial. En el sector de la comunicació, la innovació és fonamental, per exemple.
No són tecnològiques però apliquen la tecnologia. Quan va començar la Fira del Mòbil, anàvem amb mòbils que eren dades de telefonia, no eren smartphones. La transformació en aquests 13 anys ha sigut brutal, i això ha estat gràcies a la tecnologia.
Però després, és evident que aquesta tecnologia ha de ser amigable, entenedora, usable per part dels consumidors, ha de satisfer les seves necessitats… La tecnologia no és res si al final l’usuari no la utilitza. Tot això no està implicant només al sector tecnològic, sinó també molts altres sectors de diferents àmbits per fer que aquesta tecnologia sigui amigable i útil pel consumidor.
Una característica de les empreses catalanes és que fan moltes coses amb pocs recursos
Com es veu ACCIÓ en els pròxims anys, d’aquí un futur no molt llunyà?
ACCIÓ vol continuar sent molt vinculant en el desenvolupament empresarial d’aquest país. Tenim les eines perquè així sigui. Hem d’apostar per la innovació continuada de les empreses, perquè creixi aquesta innovació, perquè tinguem un teixit empresarial global, que és el factor de competitivitat més important i que puguem atraure el màxim d’inversió estrangera a Catalunya per fer-nos encara més competitius.
Hi ha algun element diferencial que es pugui destacar de les empreses catalanes, pel que fa als temes d’innovació?
Bàsicament, que amb pocs recursos fan moltes coses. Tenim un teixit empresarial que no és un teixit de grans empreses i corporacions. Són empreses de dimensions modestes comparades amb els grans grups internacionals. L’esforç proporcional que fan és molt gran, perquè està en un sector tan competitiu fa que tinguis una necessitat d’inversió molt important de forma continuada. En aquest sentit, tenim un teixit molt actiu i sanejat.
A més, l’obertura al món és un altre característica del nostre teixit. Les xifres ens mostren que pel que fa al nivell d’exportacions estem creixent moltíssim i és per què un cop superada aquesta crisi que hem passat, les empreses miren al món i no només al mercat local. Nosaltres, quan venem al món com és Catalunya, venem una imatge molt professionalitzada.
El Mobile World Congress és l’esdeveniment en el qual es volca més ACCIÓ?
Jo crec que és l’esdeveniment més important, però és veritat que també estem treballant amb altres que comencen a despuntar. Tenim el Congress Smart City al novembre, que és un congrés que ha crescut bastant i la veritat és que cada vegada tenim més resposta. També la Fira Alimentaria, que cada vegada està més internacionalitzada i esdeveniments de caràcter molt industrial com és l’Smart Industry o l’Expoquimia. Tots ells estan transformant-se: de ser fires més tradicionals a ser fires més tecnològiques i innovadores.
{{ comment.text }}