QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

“Alts funcionaris feien coses lletges”

“Ens vam trobar amb unes dinàmiques que hi havia durant el franquisme. Alts funcionaris que estaven fent coses lletges”.

El 9 Nou
16/11/2015

Ho va explicar Rafel Ballús, primer alcalde de Granollers després de la recuperació dels ajuntaments democràtics, fa uns dies en una xerrada sobre la corrupció a la futura república catalana que va organitzar l’Assemblea Nacional Catalana. L’acte va aplegar una trentena de persones a la sala Sant Francesc.

“Això de la corrupció no és nou”, recordava l’exalcalde, que, en broma, va afirmar que al Gènesi “apareix el primer cas de corrupció”. Ballús va posar alguns exemples que es van trobar quan el primer govern després del franquisme va accedir a l’Ajuntament. Estava més al nivell dels alts executius del consistori que no pas dels polítics. Va recordar que l’arquitecte i l’enginyer municipal tenien un despatx privat a la ciutat “per on passaven els projectes urbanístics abans d’entrar a l’Ajuntament”. En aquest sentit, va relatar com es van trobar “edificis que tenien tres i quatre plantes més del que preveia la planificació urbanística”. També va explicar el cas del dipositari municipal, que tenia un despatx a la plaça Folch i Torras, a tocar de l’ajuntament. “Hi havia una comunicació directa entre els documents de l’Ajuntament i de la seva gestoria”, va denunciar. A més, van trobar-se amb problemes amb les obres: van descobrir que “no lligaven les factures dels camions de sorra. Compraven un camió de sorra i en pagaven tres”.

Ho van combatre apartant aquestes persones de l’administració pública. “Tenia una carpeta on anava acumulant proves i quan en tenia prou els cridava al despatx i els demanava que agafessin una excedència”. També gràcies a la feina “d’un grup de funcionaris de segon nivell molt competents i molt preparats”, va dir. Per exemple, va destacar la tasca d’un enginyer municipal que anava de nit a comprovar si el gruix de l’asfalt que es posava al carrer Roger de Flor era el que recollia el projecte. “El paper dels tècnics és fonamental. Cal que siguin bons”, va concloure.

Ballús va constatar com la sensació d’impunitat està al darrere de molts personatges corruptes. “Creuen que mai ningú els enganxarà”. També que “al costat dels corruptes sempre hi ha un advocat boníssim i molt car”.

Per lluitar contra la corrupció, Ballús considera que cal promoure l’honestedat. “Les persones només tenim una cosa: el nom. ‘Que mai t’hagin d’assenyalar amb el dit”, va dir Ballús recordant una frase que li deien a ell. Però també considera que cal apostar per la transparència, la reducció de mandats del polítics, un sistema de llistes obertes, sancions, el rebuig de la societat cap a aquestes conductes o la restitució dels imports robats.

En la xerrada, també hi va participar Sònia Farré, de la xarxa d’Observatoris Ciutadans Municipals que promou la implicació de la ciutadania en la fiscalització de l’administració. “Cal una ciutadania activa en contra de la corrupció. Cal implicar-la en la fiscalització de les administracions”, va afirmar. Per Farré, és important la transparència. “Si hi ha opacitat, hi ha corrupció”, va dir. I “els nivells de transparència no són gaire bons”, va afirmar.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 490 persones.