QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Buscant el perquè dels accidents

“Volem anar més enllà de saber què ha passat en un accident de trànsit. Volem saber per què s’ha produït”, explica Joan Costa, cap dels Mossos de trànsit a la Regió Metropolitana Nord.

El 9 Nou
12/09/2013

Amb aquest objectiu actua la unitat d’investigació d’accidents, que té la seu a la comissaria de Mollet i on treballen 35 policies. Aquest grup actua quan hi ha accidents amb víctimes greus o morts. També en altres sinistres segons el tipus de vehicle –un autocar, per exemple– o segons el valor dels danys econòmics que produeix. “Intentem esbrinar tots els motius que han provocat un accident. Es busca un plus de qualitat a l’hora de fer un atestat”, afegeix. En casos més complexos, la unitat de Mollet rep el suport de l’Àrea Central d’Investigació d’Accidents, que actua a tot Catalunya i té la seu a Sabadell.

Hi ha una primera part del treball que es fa al mateix lloc i poca estona després de l’accident. Serveixen per prendre declaracions als testimonis –“És bo fer-ho en els primers instants”, explica Costa–, s’agafen mides de la carretera i de la posició dels vehicles, es busquen vestigis que puguin aportar informació i es fan fotografies. També són importants les proves d’alcoholèmia a les persones implicades o l’anàlisi del disc del tacògraf dels camions que permet saber si un xofer ha respectat els descansos obligats per seguretat.

Tota aquesta informació serà bàsica per intentar reproduir, sobre el paper, com va passar un accident. Posteriorment, els agents també poden tornar al lloc de l’accident. Sobretot si es tracta de sinistres de nit on és més complex determinar les trajectòries dels vehicles. Els mossos busquen “sortir de l’escenari i posar-se en la situació dels conductors per tenir una visió neutra” del sinistre, relata Costa.

El cap dels Mossos de trànsit a les comarques del Vallès Oriental, l’Occidental, el Maresme i el Barcelonès nord relata la importància del seu treball, que en la majoria de casos acaba assenyalant una persona com a responsable d’un accident. Els atestats es remeten als jutjats de guàrdia. “S’ha de fer molt bé perquè d’un accident es poden derivar responsabilitats penals o civils importants”, diu Costa. Però també per un aspecte més efectiu. Sovint, els Mossos es troben amb accidents greus o mortals on hi ha implicats membres d’una mateixa família o amics que viatgen en un mateix vehicle. “Hem d’estar molt segurs per la càrrega emotiva que pot representar per a un conductor ser responsable d’un accident on ha mort o ha patit ferides greus un familiar”.

En alguns casos, també intervé en la investigació dels accidents de trànsit el Grup de Recerca i Documentació. Entren en joc quan hi ha vehicles que s’han donat a la fuga. Ho fan a partir de les restes que troben al lloc de la topada. “A partir d’un tros d’intermitent podem saber el tipus de vehicle i, fins i tot, el model”, diu Costa. També recorren a altres col·laboradors per intentar localitzar els conductors que han fugit. Tenen un paper important les càmeres de seguretat. “Un sol número ja ens permet estirar el fil”, diu. El grup de recerca i documentació també fa estudis de sinistralitat a carreteres o trams on es detecta una gran concentració de sinistres que s’envien al govern.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 481 persones.