Pau Blas i Aleix Reixach, de Palautordera, van pujar a l’agost a un cotxe atrotinat i van fer quilòmetres amb les maletes carregades per anar a dues setmanes a Sòria. L’objectiu era, si més no, peculiar: anar-s’hi a treure el carnet.
Reixach portava quatre convocatòries suspeses de l’examen pràctic i, per a ell, buscar-se l’aprovat a fora era gairebé l’última bala després de més d’un any d’intents de treure’s el carnet aquí.
“Cada vegada que suspenia, no podia tornar a pujar a examen fins al cap de tres mesos”, explica. Blas fa anys que té aprovat el carnet de cotxe, però una mica animat pel seu amic i una altra mica per tradició familiar i l’objectiu de buscar feina, va decidir que volia anar-s’hi a treure el de camió. “El meu avi i el meu tiet són camioners i jo de petit sempre anava amb els meus avis a descarregar a Mercabarna”, diu Blas.
Amb pocs dies es van apuntar a una autoescola a Sòria, van fer quilòmetres de cotxe, es van allotjar a un hotel, van fer pràctiques, l’examen i van tornar cadascú amb els seus respectius carnets. Com que els exàmens estan unificats a tot l’Estat, tothom es pot apuntar a fer el carnet allà on vulgui.
I ara hi ha fama que hi ha llocs amb menys llista d’espera, suposadament és més fàcil treure-s’hi el carnet i més barat. Blas i Reixach van apuntar-s’hi a través d’una autoescola, amb unes hores de pràctiques mínimes, i a provar sort.
“Vaig conèixer aquesta opció per uns companys de feina. La meva idea principal era anar a Conca, però vaig trucar a totes les autoescoles i estaven plenes. Em va passar el mateix amb un poble que hi ha a prop, Mota de Cuervo, i finalment vaig anar a Sòria, que també estava bé.” Reixach, que va aprovar a la primera pocs dies després, diu que a Sòria és més fàcil treure’s el carnet perquè és una ciutat plena i més petita, i a més a més ell ja portava hores de rodatge en cotxe. També és més barat. “Si a Palautordera em costava 40 euros l’hora, allà en valia 10 o 15 euros menys.”
Pau Blas volia treure’s el carnet d’autobús incialment, però abans d’anar-hi, convençut per la seva mare, va decidir que es trauria el de camió. Va estudiar 15 dies pel teòric, el va aprovar; va fer tres classes pràctiques i va aprovar l’examen de maniobres en pista, i tres setmanes després va tornar per fer el de circulació. “Han estat unes vacances!”