L’aspecte del centre comercial avui no difereix gaire del que presentava quan va obrir ara fa cinc anys Mercadona, el primer local instal·lat al complex de 12.000 metres quadrats que el grup Coperfil va construir al solar que havia ocupat l’empresa Chamburcy. El contrast amb el dinamisme que ofereix el ritme d’obertures al sector Iveco, a Parets, és evident i mostra dues cares del mateix sector.
Des que els centres comercials van aparèixer a Catalunya (el 1980 amb l’obertura de Baricentro de Barberà del Vallès) i a la comarca (el 1986 al Centre Comercial Sant Jordi de l’Ametlla), el model –inspirat en complexos dels afores de les ciutats dels Estats Units– va prendre força i, amb diferents tipologies, se’n troben en diverses poblacions. Sant Celoni i Parets han estat dels últims municipis a incorporar-se a aquesta tendència, i el resultat de les operacions és força desigual.
El sector Iveco, a Parets, va obrir fa dos anys –amb la instal·lació de McDonald’s, primer, i posteriorment Mercadona– i ja ha activat la segona fase, de la qual només queden pendents d’adjudicació locals a la primera planta, que es volen destinar a equipaments d’oci.
A Sant Celoni, en canvi, els cinc anys transcorreguts des que va obrir portes el Mercadona han presentat pocs canvis. A més de la gran superfície d’alimentació (un sector present en la majoria de centres comercials), hi ha una discoteca, un establiment de menjar ràpid, un restaurant xinès, un taller de pneumàtics i botigues de telefonia mòbil. Poc més d’una desena de locals en un centre projectat per a 30 botigues i al qual es van destinar uns 30 milions d’euros d’inversió.
“Si algú se’ns ha adreçat per obrir locals, l’hem adreçat al centre comercial, però són temps difícils i hi ha poc moviment”, admet l’alcalde de Sant Celoni, Joan Castaño.
“A Parets hi ha hagut una bona selecció d’operadors, números u dels seus sectors i a això s’hi ha unit la localització estratègica, amb unes dimensions encertades per al municipi”, assenyala l’alcalde, Sergi Mingote.
Els promotors també han estat protagonistes del “model d’èxit” que defineix Mingote. Un altre contrast amb el complex de Sant Celoni, l’empresa promotora del qual, la local Coperfil, va caure en un concurs de creditors que ha dificultat focalitzar-hi esforços de comercialització. “No hi ha gaire interlocució amb el centre”, admet Castaño.
A Parets, Mingote espera ara que el sector Iveco sigui clau per retenir compradors al municipi i que això contribueixi a donar vida a altres negocis de la zona més propera. “Volem aprofitar que el complex és proper a la zona urbana”, diu l’alcalde.