QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

El 60% dels instituts volen demanar la jornada continuada

El 60% dels instituts públics del Vallès Oriental volen demanar per al curs que ve la jornada continuada, és a dir, que les classes es concentrin al matí, sense la pausa del dinar.

El 9 Nou
27/04/2012

En concret, dels 39 centres públics d’Educació Secundària, tres ja la tenen i 23 volen sol·licitar-la a la Generalitat. Dels centres restants, set ho estant estudiant, encara, i sis no tenen pensat fer-ho, perquè o bé creuen que Ensenyament els ho denegarà, o pensen que el canvi horari no serà compatible amb el seu projecte educatiu i l’horari en què ofereixen els cicles de formació professional, normalment de tarda o vespre.

Encara que bona part dels centres de secundària obligatòria vulguin fer aquesta petició, això no vol dir que Ensenyament els autoritzi a fer el canvi d’horari el curs que ve. De fet, molts ja el van demanar el curs passat i la Generalitat només el va concedir a tres centres (el Lliçà d’Amunt II, el Mollet IV, i el Vilamajor) com a pla pilot. Els instituts, però, insisteixen i, enguany, ja han fet una sol·licitud conjunta, i el següent pas és fer-ne una d’individual, després de consultar-ho al Consell Escolar i als pares. A la petició conjunta que el novembre passat es va fer a Ensenyament, la junta de directors del Vallès Oriental demanava “l’aprovació per aplicar la jornada continuada a l’alumnat de l’ESO”, i al·legaven diversos motius pedagògics. En el document, de fet, recalquen que “el rendiment dels alumnes a la tarda, després d’una jornada tan llarga, és sempre molt baix”. També recorden que “a aquestes jornades escolars tan llargues, s’hi afegeixen activitats complementàries” i l’activitat fora de casa es pot allargar “fins a les 10 del vespre, quedant encara pendents per fer els deures”, cosa que beneficia el “baix rendiment escolar”. La majoria de les directives dels centres a favor de la jornada continuada consultats per aquest periòdic recalquen, sobretot, la necessitat de deixar més espai a l’estudi per als alumnes. També aporten, però, arguments econòmics en un context en què es veuen obligats a ser austers amb les despeses. Diuen que la jornada continuada afavoreix l’estalvi tant en despesa de menjador com d’aigua, llum i calefacció, així com transport.

VEUS CRÍTIQUES DE DIVERSOS DOCENTS

Tot i la majoritària posició a favor de la concentració de la jornada, el col·lectiu de mestres dels Moviments de Renovació Pedagògica de la qual n’és membre la presidenta del casal del mestre de Granollers, Lluïsa Salvador, alerta de les ombres que hi ha en aquest horari. “L’informe PISA constata com les comunitats autònomes on ja es porta a terme tenen pitjors resultats. I és normal, es fan menys coses!”. Salvador reclama a la comunitat educativa un debat seriós. “És un tema molt delicat en aquests moments, i s’ha de debatre molt, i ho han de fer, plegats, mestres, sindicats, associacions… perquè hi hagi una postura unitària”. De fet, en un mateix municipi hi ha centres que opten per la jornada intensiva i centres que no. Segons Salvador, caldria una postura homogènia del sector educatiu. Amb tot, remarca que “el MUCE –Marc Unitari de la Comunitat Educativa– ja va treure un document l’any 1993 sobre això, i ja va dir que hi estava en contra”. Segons Salvador a l’escola li cal ara una reflexió profunda “Cal pensar on anem i què fer per mantenir la igualtat d’oportunitats que assegura l’escola pública” i que segons Salvador, es veu afectada per les retallades.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 500 persones.