L’anomenada Declaració de Mollet, sorgida del tercer Congrés Internacional per a Professionals de la Seguretat i l’Educació Vial, que la ciutat ha acollit del 16 al 19 de novembre, fa una crida a que totes les ciutats del món implementin la velocitat màxima de 30 km/h.
El text ho justifica en base “a l’evidència existent” de la menor afectació en les lesions en un impacte a menys velocitat. Es tracta del text de consideracions i compromisos de les ponències i les taules rodones del congrés. Experts que han participat al certamen han assegurat que Mollet és un model a seguir en la reducció de l’accidentalitat i l’educació viària.
La Declaració de Mollet també apel·la el disseny de polítiques de protecció de vianants, ciclistes i usuaris del transport públic; la projecció d’un urbanisme a les ciutats que afavoreixi la seguretat i la convivència dels usuaris de la via pública; o l’atenció immediata, adequada, integrada i coordinada a les víctimes i/o familiars.
El text també posa de manifest que “aplicant una estratègia integral de seguretat viària ‘visió zero’, ningú hauria de morir en un sinistre, com ha demostrat la ciutat de Mollet durant els últims 14 anys”.
En la inauguració del congrés, el president de la Federació Europea de Víctimes de la carretera (FEVR), Filippo Randi, va assegurar que Mollet és un “exemple” i un “model” en la reducció de l’accidentalitat.
Va elogiar la mesura de Ciutat 30 i va assenyalar que “la reducció de la velocitat redueix l’impacte del sinistre i la gravetat de les lesions” i al mateix temps “afavoreix els desplaçaments a peu, cosa que repercuteix en la salut de les persones i del planeta”.
El coordinador europeu de Seguretat viària y mobilitat sostenible, Mathew Baldwin, va definir d’”increïble” que una ciutat de 50.000 habitants no hagi patit cap víctima mortal durant 14 anys i ho va atribuir a que “s’estan aplicant mesures fonamentals”, en referència a la limitació de la velocitat i a l’educació viària. El president de la Federació Internacional d’Automobilisme, Jean Todt, va afegir que “l’educació és el pilar per aconseguir reduir els accidents”.
En la primera taula rodona, que es va fer de manera presencial al Mercat Vell, el dia 16, hi van participar l’alcalde, Josep Monràs; el cap provincial de Trànsit de Barcelona, Adrià Puigpelat; la subdirectora general de Seguretat Viària del Servei Català de Tànsit, Anna Pintó i el director d’Investigació del Centro Zaragoza, Juan Luis de Miguel. El moderador va ser el periodista Luis Vilaró.
L’alcalde de Mollet del Vallès, Josep Monràs, va explicar que la ciutat “sempre ha estat molt compromesa amb la seguretat viària i amb la seguretat de les persones”, i en aquest sentit va voler agrair la tasca de la Policia Municipal i del regidor i l’exregidor de Seguretat ciutadana, Juan José Baños i Josep Garzón respectivament.
MIG MILER DE SEGUIDORS
El III Congrés Internacional de Profesionals per a la Seguretat y l’Educació Vial (CIPSEVI), organitzat per l’Asociació Internacional de Profesionals de la Seguretat Vial (AIPSEV) i l’Ajuntament de Mollet, s’ha celebrat a la ciutat en format presencial i virtual.
Més de mig miler de persones d’arreu del món han seguit el certamen a través d’Streaming i del web CIPSEV. Han estat unes cinquanta ponències i diverses taules rodones al voltant de la prevenció, l’educació viària o l’atenció a les víctimes. Hi han participat uns setanta ponents de vint països diferents.
Davant la bona rebuda en el sector i les peticions dels propis congressistes, l’Ajuntament i AIPSEV han decidit que el contingut del congrés segueixi disponible a la pagina web durant tres mesos i de manera gratuïta.
Durant el Congrés, Mollet ha estat per segona vegada l’única ciutat de l’Estat guardonada amb la Categoria d’or dels Premis Educa Ciudad Zero, que atorga AIPSEV. La ciutat ja va rebre aquest reconeixement l’any 2019, durant la primera edició dels guardons.
És un premi per a les ciutats d’Espanya de més de 50.000 habitants que no han patit cap accident de trànsit mortal al nucli urbà en els últims dos anys i que durant almenys els últims tres anys han portat a terme polítiques de prevenció i educació viària. Mollet imparteix educació viària des de fa gairebé 40 anys.
AIPSEV també va reconèixer amb el Premi #EducarSalvaVidas als agents de la Policia Municipal de Mollet Antonio Rivas, Salvador Albertí i Fernando Marcén per la implicació personal i professional en l’educació viària.
{{ comment.text }}