L’objectiu és treure rendiment del nou vol directe entre Kiev i l’aeroport de Girona, que ja funciona. Per al vicepresident del Gremi d’Hostaleria, l’hoteler Enric Gisbert, és un mercat interessant perquè “és dels pocs que té diners i està a quatre hores en avió”.
Els contactes es van fer en un fira de turisme celebrada fa uns dies a la capital d’Ucraïna on va participar el delegat de Turisme del Consell Comarcal i alcalde de Tagamanent, Ignasi Martínez, en representació de la marca Costa de Barcelona. És la nova marca turística per a la promoció internacional del Vallès Oriental, que aplega els actius turístics de totes les comarques de l’entorn metropolità: el Maresme, el Garraf, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i l’Alt Penedès.
Per Martínez, l’interès dels majoristes de països de l’est és conseqüència del canvi de marca i, per tant, de presentar-se amb el nom de Barcelona. “Està donant bons resultats. Som la comarca que més ha crescut en visites turístiques aquest estiu i entenc que això té a veure amb el canvi de marca i amb el canvi de xip del sector per treballar amb turoperadors”. També hi ajuda el fet que, amb la crisi, l’Estat s’ha convertir “en un destí econòmic per als europeus”.
Segons explica Martínez, els turoperadors “es van sorprendre del nivell de qualitat que els podem oferir”. “Tenim elements de valor afegit com els balnearis, el Montseny, la restauració… Tenim una oferta de qualitat i per això està començant a triomfar. Hem de competir amb la qualitat”.
Ara, el repte passa per començar a generar una oferta tancada per oferir a les companyies d’Ucraïna, que visitaran la comarca la propera primavera. “Ens demanaven pacs. Ara hem de generar d’acord amb el sector privat productes turístics de cap de setmana, de setmana sencera o per 15 dies”. L’objectiu del Consell Comarcal és dissenyar aquests pacs en els propers mesos amb la implicació del sector privat. Es tractaria de combinacions d’hotel i activitats diverses com sortides al Montseny i altres espais naturals, compres a la Roca o Granollers, termalisme o gastronomia. Per a Enric Gisbert aquest és un dels problemes que cal assumir: “Producte acabat per anar a vendre, no en tenim”.
A partir d’aquí, Martínez creu que serà clau treballar de forma anticipada generant cada any nous productes. “Hem de fer com la moda, que dissenya les col·leccions d’un any per l’altre”. També crear noves empreses d’activitats turístiques –per exemple, per fer els trasllats entre l’aeroport i els hotels–, guies que sàpiguen idiomes i agències de viatges especialitzades. “Ara no hi són i és una oportunitat de negoci. El turisme és un sector econòmic de la comarca”, recorda.