El Pla Específic de Mobilitat del Vallès tanca el debat sobre el quart cinturó al Vallès Occidental. Per una banda, es demana al govern espanyol que completi el tram en construcció entre el Baix Llobregat i Terrassa i, per l’altra, es fixa la continuïtat entre Terrassa i Sabadell amb una ronda de caràcter més urbà. Ha de ser capaç de canalitzar el trànsit de la B-40 i, a la vegada, ajudar a treure vehicles dels nuclis urbans.
Però el PEMV deixa obert el debat de la connexió entre Sabadell i Granollers. “És una infraestrcutura que genera un fort debat al territori”, admet Isidre Gavín, secretari d’Infraestructures i Mobilitat. Aquest tram té “una altra prioritat” que es veurà “en una segona fase d’anàlisi i d’estudi”. En tot cas, Gavín recorda que “el pla no fa una aposta tradicional per les infraestructures dures. Busca potenciar altres mecanismes com els carrils bus o els carrils bici”.
Francesc Colomé, president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, admet que “no hi ha consens de com continuar a partir de Castellar”. “Ens hem donat un període de temps per encetar aquest debat.” Defensa que “el territori hi té molt a dir”. Per això, des dels dos consells comarcals s’ha enviat una carta al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana –abans Foment– perquè abans de fer cap pas tingui en compte el territori.
El PEMV sí que preveu millores a l’eix viari Castellar-Caldes-Canovelles. Per Toni Altaió, de la Campanya contra el Quart Cinturó, la proposta de carreteres del pla “depèn com s’executi pot dificultar que es compleixin els objectius de transvasament modal cap al transport públic”. “Si millores la carretera no aconseguiràs que la gent opti pel transport públic si no limites l’ús de vehicle privat o no poses una oferta molt potent d’autobusos.” La CCQC està valorant el document per fer-hi al·legacions.