Els centres d’atenció primària (CAP) del Vallès Oriental comencen aquests dies a reprogramar visites a malalts crònics estables i recuperen activitats habituals de medicina comunitària després de superar el pic de la sisena onada de la covid, que “és la que ha tingut un major impacte sobre l’assistència primària”, explica Lídia Pedrejón, adjunta a la direcció d’atenció primària de l’Institut Català de la Salut al Vallès Oriental.
“Comencem a organitzar-nos per obrir agendes i tornar a veure el pacient crònic estable –per exemple, diabètics o hipertensos ben controlats– i tota la tasca d’atenció comunitària com els programes a les escoles”, apunta. A la vegada, s’impulsaran nous programes de benestar emocional i nutrició amb els professionals especialistes que s’estan incorporant aquests dies als equips d’atenció primària en una nova iniciativa del Departament de Salut.
La represa d’aquesta activitat es fa de manera paral·lela a tots els CAP de la comarca, tot i que hi pot haver algunes diferències en funció de la major o menor incidència que la covid continuï tenint a cada Àrea Bàsica de Salut (ABS). “Cada equip d’atenció primària valora la seva situació”, explica Pedrejón.
“Aquesta setmana hem vist realment que està baixant la incidència de casos”, assegurava dimarts a EL 9 NOU. Per això, tot i que “encara cal fer tasques de covid”, entre aquesta setmana i la que ve es preveu “normalitzar al màxim la situació”. “Encara hem de tenir un circuit a punt perquè, quan ve un cas sospitós de covid, s’ha de fer un test d’antígens ràpid”. És una tasca que assumeix un tècnic de cures auxiliar d’infermeria.
La baixada de la pressió relacionada amb la covid també permet anar recuperant serveis i horaris en CAP o consultoris on s’havien reduït serveis o hores d’atenció i s’havia centralitzat l’activitat a l’ambulatòria de referència de cada ABS. També es pot recuperar l’activitat en consultoris on, per les seves dimensions, no es podia garantir un doble circuit –covid i no-covid– per separar els malalts. És el cas de Sant Pere de Vilamajor.
En aquesta represa de l’activitat, l’atenció primària compta amb el suport del reforç de personal lligat al pla d’enfortiment que va impulsar l’Institut Català de la Salut per fer front a la pandèmia. També a l’àrea d’administració amb els gestors covid i els referents covid escola, que, amb la reducció de la pressió lligada a la pandèmia, podran “ajudar en la tasca no-covid”. També amb l’ajuda que representa l’externalització del procés de vacunació massiva, que es va optar per tornar-lo a treure dels CAP i posar-lo en espais de referència a escala comarcal, el Palau d’Esports de Granollers en el cas del Vallès Oriental.
Tot i la millora, Pedrejón recorda que segueixen operatius els sistemes de comunicació amb el personal del CAP que s’han potenciat durant la pandèmia: el sistema d’e-consulta a través de l’aplicació de La Meva Salut, que permet contactar directament amb els professionals de referència del CAP, la web de cites (citasalut.gencat.cat) o l’atenció telefònica. “S’han creat per facilitar l’accés de l’usuari al seu professional de referència, tant sanitari com administratiu.”