Els Mossos d’Esquadra han posat en marxa aquests dies un sistema de cita prèvia per a posar denúncies, segons ha informat la policia catalana. El pla s’està implementant a totes les comissaries i busca una optimització del temps tant dels ciutadans com de la pròpia comissaria, que podrà gestionar i redistribuir millor el volum de feina.
La reserva es pot fer accedint a la plataforma, disponible també als dispositius mòbils. Ja funciona a totes les comissaries del Vallès Oriental: Granollers, on fa uns mesos ja funcionava un sistema semblant en un prova pilot; Mollet, Caldes i Sant Celoni.
Des d’aquesta interfície es pot triar la comissaria on vol adreçar-se la persona per posar la denúncia i escollir la franja horària en la qual vol ser atès d’entre les disponibles, de 6.00 a 22.00 hores. Per als fets greus i urgents no caldrà reserva horària, han explicat aquest dimarts en un comunicat.
Els Mossos han explicat que amb aquest pla es potencien les eines virtuals d’interacció amb la ciutadania i es modernitzen els tràmits de les 104 comissaries que son oficines de denúncies de tot el territori. La nova eina s’ha elaborat de la mà de la Direcció General d’Atenció Ciutadana (DGAC).
A banda gestionar millor les càrregues de treball de les oficines d’atenció al ciutadà, permet endreçar els fluxos dels ciutadans que van a comissaria per evitar llargues cues d’espera, en concentrar-se de vegades moltes persones en una mateixa franja horària.
El sistema de cita prèvia està disponible per a aquells tràmits i denúncies més habituals. Així es pot reservar hora per tràmits administratius com la declaració de permís de viatge a l’estranger per a menors i per denunciar fets no penals com les pèrdues de documentació i/o objectes.
També es poden denunciar a través de cita prèvia fets penals que no requereixin una instrucció complexa com ara robatoris amb força a habitatges i establiment, furts, robatori a interior de vehicle i danys lleus, a banda de robatoris amb violència i intimidació, lesions, amenaces, sostracció de vehicle i ocupació d’immobles.
Les denúncies relatives a delictes d’especial gravetat i urgència seguiran sent ateses sense cita prèvia i de forma preferent.
Funcionament
El sotsinspector Sergi Martínez, sotscap de l’Àrea tècnica de proximitat i seguretat ciutadana, ha explicat que es pot fer servir qualsevol navegador que no sigui Internet Explorer. Després de seleccionar l’oficina, la franja horària, la comissaria i el fet delictiu es rebrà una confirmació de cita.
En confirmar es rep un correu electrònic on s’informa de la data de la cita. 24 hores abans es rep un nou recordatori per poder modificar-lo en cas que sigui necessari.
Les persones que arribin més de 10 minuts tard de l’hora de la cita prèvia la perdran. “No podem anar endarrerint cites perquè volem que sigui efectiu i que la ciutadania no s’hagi d’esperar a les comissaries”, ha afegit Martínez.
El sistema va començar el 7 de gener, i fins l’11 de gener, ha explicat Martínez. “Sense fer publicitat hem tingut unes 400 cites prèvies gestionades. A la llarga esperem que tindrem el mateix volum de denúncies, però més ordenades”, ha dit.
Gairebé la meitat de denúncies del 2018
Els tràmits i denúncies més simples van suposar el 2018 el 49,5% del total de denúncies recollides a les comissaries. Això equival a una càrrega de treball equivalent a més d’un centenar d’agents.
Destaca el tràmit d’autorització a menors a viatjar a l’estranger que, només en el 2018 van suposar més de 100.000 tràmits dels 786.777 totals. I, en segon lloc, les pèrdues, amb més de 95.000 el mateix any.
El sistema és compatible amb denúncies sense cita prèvia. És a dir, no és obligatori usar el sistema de cita prèvia per anar a denunciar a comissaria, però sí és “aconsellable” fer-ho. Per poder oferir aquest servei, uns 8.200 membres del cos han rebut la formació.
{{ comment.text }}