Foment situa el desdoblament de l’R3 com una de les obres urgents que poden acollir-se als fons europeus

La patronal també reclama l’execució total del quart cinturó en la llista d’inversions en carreteres

Foment del Treball ha identificat més de 50 infraestructures urgents pendents d’executar que podrien acollir-se als fons Next Generation, entre els quals hi ha el desdoblament de la línia del R3 entre Montcada i Ripoll.

La llista també inclou l’estació de la Sagrera per descongestionar Rodalies a Sants, la connexió entre les línies del Vallès i el Baix Llobregat, el corredor mediterrani, els accessos ferroviaris al port de Barcelona i aeroport del Prat, la construcció d’una estació a la l’aeroport de Girona que connecti amb l’alta velocitat o la finalització de les línies 9 i 10 de metro.

El secretari general adjunt de Foment, Salvador Guillermo, ha destacat que en el cas de Catalunya els fons europeus són una “oportunitat per reduir substancialment el dèficit d’infraestructures” i ha insistit en el seu “efecte multiplicador”.En la roda de premsa de l’informe ‘Projectes d’infraestructures econòmiques i socials finançables amb fons europeus Next Generation EU’, Guillermo ha sobre aquests projectes que ja “no hi ha excusa per executar-los” i ha deixat que qualsevol d’ells “ho mereix”.

No obstant això, ha posat l’accent en la finalització de la construcció de la estació intermodal de la Sagrera per descongestionar l’estació de Sants i donar “més joc” a Rodalies o la connexió de les línies del Vallès i del Llobregat a través de la línia 8 de Ferrocarrils, prevista per al 2024-26. De Ferrocarrils, el document també esmenta l’ampliació de la capacitat de la línia Barcelona Vallès amb un nou túnel per Collserola i una nova línia amb els Vallesos però passant per Horta.

D’altra banda, Guillermo ha reiterat la necessitat d’impulsar la col·laboració público privada i considera que no saber-la “aprofitar” en un context de crisi com l’actual seria “un luxe que no ens podem permetre” i a més contribuiria a recuperar l’activitat econòmica i l’ocupació. Segons afirma, es podrien generar encara més recursos econòmics dels de la despesa pressupostària.

Altres infraestructures urgents que es podrien acollir als fons europeus són el tren tramvia de Tarragona i la construcció d’una estació d’alta velocitat a l’aeroport del Girona per aprofitar la “connexió en xarxa” entre el ferrocarril i l’aeroport. “Passa pel costat i viu d’esquenes a l’aeroport quan el lògic és que visqués amb l’aeroport”, ha dit el secretari general adjunt de Foment, que ha comparegut acompanyat del vicepresident de la patronal, Joaquim Llansó, i la presidenta de la Comissió d’Infraestructures i Equipaments, Anna Cornadó.

Execució total del quart cinturó

Pel que fa les carreteres, menciona els accessos viaris al Port de Barcelona, a l’execució total de la B-40, la connexió entre l’A-2 i l’AP-7 a Castellbisbal o la finalització del tram Zona Franca-Morrot de la Ronda Litoral, entre d’altres.

Més enllà de les infraestructures viàries i ferroviàries, també cita la interconnexió de les xarxes hidrològiques de l’Ebre i el Ter Llobregat, la finalització de la xarxa secundària del canal Segarra-Garrigues; el desenvolupament de l’autoconsum energètic, l’extensió de la xarxa de fibra òptica o el desenvolupament del 5G.

Amb tot, Guillermo ha assegurat que des de Foment són “conscients” que tot i l’elevat volum de recursos dels fons europeus que són prioritaris a nivell d’infraestructures, també hi ha altres àmbits, com el sanitari o les activitats relacionades amb el vehicles elèctric, entre d’altres. En qualsevol cas, ha afirmat que la patronal veuria amb “preocupació” que es destinessin a infraestructures que no tinguessin retorn en els àmbits econòmic, social i mediambiental.

LA PREGUNTA

Té previst anar de vacances aquest estiu?

En aquesta enquesta han votat 926 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't