Foment del Treball ha identificat més de 50 infraestructures urgents pendents d’executar que podrien acollir-se als fons Next Generation, entre els quals hi ha el desdoblament de la línia del R3 entre Montcada i Ripoll.
La llista també inclou l’estació de la Sagrera per descongestionar Rodalies a Sants, la connexió entre les línies del Vallès i el Baix Llobregat, el corredor mediterrani, els accessos ferroviaris al port de Barcelona i aeroport del Prat, la construcció d’una estació a la l’aeroport de Girona que connecti amb l’alta velocitat o la finalització de les línies 9 i 10 de metro.
El secretari general adjunt de Foment, Salvador Guillermo, ha destacat que en el cas de Catalunya els fons europeus són una “oportunitat per reduir substancialment el dèficit d’infraestructures” i ha insistit en el seu “efecte multiplicador”.En la roda de premsa de l’informe ‘Projectes d’infraestructures econòmiques i socials finançables amb fons europeus Next Generation EU’, Guillermo ha sobre aquests projectes que ja “no hi ha excusa per executar-los” i ha deixat que qualsevol d’ells “ho mereix”.
No obstant això, ha posat l’accent en la finalització de la construcció de la estació intermodal de la Sagrera per descongestionar l’estació de Sants i donar “més joc” a Rodalies o la connexió de les línies del Vallès i del Llobregat a través de la línia 8 de Ferrocarrils, prevista per al 2024-26. De Ferrocarrils, el document també esmenta l’ampliació de la capacitat de la línia Barcelona Vallès amb un nou túnel per Collserola i una nova línia amb els Vallesos però passant per Horta.
D’altra banda, Guillermo ha reiterat la necessitat d’impulsar la col·laboració público privada i considera que no saber-la “aprofitar” en un context de crisi com l’actual seria “un luxe que no ens podem permetre” i a més contribuiria a recuperar l’activitat econòmica i l’ocupació. Segons afirma, es podrien generar encara més recursos econòmics dels de la despesa pressupostària.
Altres infraestructures urgents que es podrien acollir als fons europeus són el tren tramvia de Tarragona i la construcció d’una estació d’alta velocitat a l’aeroport del Girona per aprofitar la “connexió en xarxa” entre el ferrocarril i l’aeroport. “Passa pel costat i viu d’esquenes a l’aeroport quan el lògic és que visqués amb l’aeroport”, ha dit el secretari general adjunt de Foment, que ha comparegut acompanyat del vicepresident de la patronal, Joaquim Llansó, i la presidenta de la Comissió d’Infraestructures i Equipaments, Anna Cornadó.
Execució total del quart cinturó
Pel que fa les carreteres, menciona els accessos viaris al Port de Barcelona, a l’execució total de la B-40, la connexió entre l’A-2 i l’AP-7 a Castellbisbal o la finalització del tram Zona Franca-Morrot de la Ronda Litoral, entre d’altres.
Més enllà de les infraestructures viàries i ferroviàries, també cita la interconnexió de les xarxes hidrològiques de l’Ebre i el Ter Llobregat, la finalització de la xarxa secundària del canal Segarra-Garrigues; el desenvolupament de l’autoconsum energètic, l’extensió de la xarxa de fibra òptica o el desenvolupament del 5G.
Amb tot, Guillermo ha assegurat que des de Foment són “conscients” que tot i l’elevat volum de recursos dels fons europeus que són prioritaris a nivell d’infraestructures, també hi ha altres àmbits, com el sanitari o les activitats relacionades amb el vehicles elèctric, entre d’altres. En qualsevol cas, ha afirmat que la patronal veuria amb “preocupació” que es destinessin a infraestructures que no tinguessin retorn en els àmbits econòmic, social i mediambiental.
{{ comment.text }}