Tot plegat deriva de la falta de finançament per a la disposició addicional tercera previst a l’Estatut que preveia inversions extres a Catalunya en infraestructures. Entre aquestes, hi ha la integració urbana dels túnels ferroviaris de Montmeló.
De moment, l’Adif adjudicarà la redacció del projecte d’urbanització d’aquests terrenys abans d’acabar l’any. Ho va explicar el president d’aquest organisme, Enrique Verdeguer, aquest dijous al migdia a Montmeló, on fa ver una visita a la nova estació de les línies R2 i R8 de rodalia. Verdeguer va fer parada a Montmeló durant un trajecte amb un tren de proves entre Barcelona i Figueres per la línia d’alta velocitat.
Segons l’alcalde Antoni Guil (PSC), Ajuntament i Adif van coincidir en “la necessitat d’acabar bé l’obra després de la inversió que s’ha fet”. “La trobada ha estat molt positiva”, diu. Per aconseguir que la urbanització comenci quan acabin les obres de construcció dels túnels –el primer trimestre de 2013–, l’Ajuntament proposa que l’Adif avanci unes partides pressupostàries pròpies que recuperaria a càrrec de l’addicional tercera. “La solució de continuïtat la tindrem en la mesura que tinguem el projecte executiu d’integració urbana i, a partir d’aquí, veurem com podrem finançar aquesta obra”, diu l’alcalde. El projecte també permetrà saber exactament l’import. “A partir d’aquí, caldrà consignar la partida pressupostària”, afegeix Guil, que no descarta la possibilitat de finançar-ho en diverses anualitats.
El projecte d’urbanització dels túnels també haurà de determinar què es farà amb l’edifici de l’antiga estació, que ha quedat a tocar del túnel de rodalia. “Si som capaços d’integrar-la jo no sóc capaç de tirar a terra un edifici com aquest”, afirma Guil. Tot i estar encara en obres, l’alcalde destaca les millores paral·leles que han anat lligades al soterrament: millora del sistema de clavegueram, de la xarxa d’aigua potable, soterrament d’una línia d’alta tensió… “És fruit d’una bona negociació de l’Ajuntament i de la bona voluntat de l’Adif”, diu Guil.