QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Les infraestructures entren en joc en les eleccions generals

Més enllà de les polítiques socials i laborals del govern que es configuri després de les eleccions, més enllà dels serveis que es decideixi que es prestaran i de les posicions en política exterior, que afecten el dia a dia del tots els residents a l’Estat , diumenge també hi ha en joc algunes

El 9 Nou
20/12/2015

infraestructures que afecten de manera directa el Vallès Oriental. Les comunicacions viàries i les ferroviàries (molt d’actualitat aquests dies arran de les avaries i els retards que estan generant) passen en bona part per la decisió dels governs centrals i, per tant, diumenge també se’n decideix en part el futur a partir del vot que facin els ciutadans.

Algunes d’aquestes infraestructures fa temps que són sobre la taula. En alguns casos acumulen dècades, però reapareixen en el debat en aquestes eleccions.

La frenada en les inversions que va suposar la crisi i la necessitat de destinar fons per cobrir algunes urgències han deixat aparcades algunes d’aquestes grans actuacions, però la capacitat de portar-les de nou al congrés de diputats o a les taules del consell de ministres pot comportar que aquests vells projectes es materialitzin. Aquestes són algunes de les actuacions pendents i la decisió de les quals correspon al govern espanyol.

RODALIES
Tot i que la gestió directa del servei està traspassada a la Generalitat, les infraestructures ferroviàries continuen corresponent al govern central, a través del Ministeri de Foment i l’empresa Adif. Les inversions previstes a la xarxa de rodalies per a millores en les estacions i modernització de les catenàries han estat, durant aquesta última legislatura, molt per sota de les previsions. El fins ara diputat socialista, Román Ruiz, assenyala que dels 4.000 milions d’euros d’inversió prevista per a la xarxa catalana difícilment s’hagi arribat a 500 milions. El servei es ressent d’aquesta baixa inversió.

DESDOBLAMENT DE LA VIA DEL NORD
Una vella reivindicació del Vallès Oriental i de les comarques per les quals transcorre la línia de rodalies R3 (Vic-Barcelona). La via única d’aquesta xarxa és un entrebanc per donar un millor servei. Durant aquesta legislatura, l’obra ha aparegut i desaparegut dels pressupostos, però els passos que s’han fet han anat poc més enllà que l’elaboració de projectes. Les alternatives plantejades preveurien un desdoblament per trams (algunes zones mantindrien la via única), amb l’objectiu de propiciar més freqüències de pas. El desdoblament, una aspiració provinent del segle passat, tornarà a estar sobre la taula en la legislatura.

QUART CINTURÓ
Una altra infraestructura l’execució de la qual s’arrossega des de fa diversos mandats. El procés d’aquesta obra, tan reivindicada per alguns sectors que la veuen com una oportunitat per tenir unes comunicacions més fluïdes a la Regió Metropolitana com rebutjada per altres que consideren que seria massa agressiva amb l’entorn, s’ha allargat tant que ha comportat que la vigència dels projectes realitzats caduquessin. Sobre la taula hi ha alternatives perquè la via tingui un recorregut menys agressiu i més proper als nuclis poblats de la comarca.

ESTACIÓ DE MERCADERIES
Vinculada al desenvolupament del reivindicat Corredor Mediterrani, hi ha projectada una estació de mercaderies a la Llagosta. Aquesta zona es convertiria en un centre logístic intermodal per la connexió amb la central de mercaderies per carretera de Santa Perpètua. Les inversions per al corredor mediterrani també han estat, aquesta legislatura, lluny de les reivindicacions i el projecte (que tindrà suport europeu) està pendent.

Encara amb menys concreció, a Madrid també es poden prendre decisions sobre la via ferroviària orbital (uniria Mataró i Vilafranca passant pels dos Vallès) i les noves estacions previstes. Els acords amb Madrid també han de contribuir a acabar el soterrament del tren a Montmeló.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 489 persones.