Un grup de set pagesos i artesans del Vallès Oriental han impulsat la creació de l’associació Agromosaic per donar a conèixer la feina que fan, generar sinergies entre ells en aspectes com els conreus o la comercialització dels seus productes i reivindicar el potencial del sector agrari i els valors paisatgístics. L’entitat es presentarà aquest dissabte en el marc de la fira Lliga’t a la Terra, que se celebra a Santa Eulàlia.
Agramosaic està formada, per ara, per la cooperativa sense ànim de lucre Bolet Ben Fet, de Sant Antoni de Vilamajor, que produeix bolets i treballa en la inserció social i laboral de persones amb discapacitat; Can Burguès, de Santa Eulàlia, una explotació familiar dedicada al cultiu de l’avellana ecològica; Can Quimet Gall, de Lliçà d’Amunt, que produeix horta ecològica de temporada i té una granja de gallines ecològiques; Can Sunyer, de la Garriga, que també fa horta agroecològica a partir del conreu de productes de temporada; Can Vila, de Gallecs, amb producció agroecològica d’horta, llegums i cereals; Comic Beer, de Cardedeu, productors de cervesa artesana, i la masia Can Joans, de Lliçà d’Amunt, una explotació familiar de vaques de llet que va fer un procés de transició ecològica i ven iogurts fets amb la llet de les seves vaques.
L’entitat, però, està oberta a noves incorporacions: “Volem que l’associació pugui representar la gran riquesa i pluralitat de cultius que trobem a la comarca –i d’aquí el seu nom– i resta oberta a tots els productors que comparteixen els nostres objectius de defensar la professió i l’espai agrari”, expliquen en la seva carta de presentació. “Volem créixer a poc a poc”, explica Jerusa Chaparro Marimon, de Can Sunyer.
Compromís amb la biodiversitat
Els creadors d’Agromosaic comparteixen “un compromís inequívoc amb la biodiversitat, el respecte pel medi ambient i la voluntat de proporcionar una alimentació saludable a les persones”. Tots utilitzen tècniques de conreu ecològic, incorporen la lluita biològica per reduir el consum de productes químics i fan un ús racional de recursos com l’aigua o l’energia. “Treballant de manera col·laborativa els uns amb els altres ja s’estan generant sinergies”, valora Chaparro. Per exemple, compartint rutes de distribució dels seus productes “per reduir l’impacte sobre el medi ambient”.
Entre els objectius que es plantegen, hi ha crear una marca comarcal que “acabi esdevenint un distintiu o segell de qualitat i d’identitat d’origen” i “promocionar i consolidar la comarca del Vallès Oriental com a referent en la gastronomia de qualitat sobre la base dels productes agroalimentaris locals”. També volen ser un pont amb les administracions per facilitar la interlocució amb l’objectiu de “promoure decisions i accions favorables per posar en valor el producte, la pagesia i el territori” i col·laborar en la recuperació del patrimoni sociocultural.
{{ comment.text }}